FANDOM

Idyl paa landsbygden

En enkemand her i en av Fosens vakre bygder, tidligere kjendt for sin emisærende virksomhet. Fandt forleden vandrungen i sin mesters fotspor lidt trettende, og kjedelig, hvorfor han saa smaat begynte at se sig om efter et bedre selskap.

Hans öine faldt saaledes paa en av bygdens bedre kjendte, og mest gifteferdige evadatter, til hvem han av livsens krefter sparket i vingen, og gjorde slik stormende og lidenskapelig kur, at hun tilslut fandt at maatte love han sin bistand, og svære sin halvdel paa Deres fremtidige livsvei.

I anledning av dettehöitidelige löfte – og sansynligvisfor at knytte en mere intim forbindelse trak, avikle Lördagskveld enkemanden – som nu var blit saa spræk som en 2 arrs hingst-, i sin bedste puds for at avlegge denne sin utkaarne et ”uoffisielt” besök, paa hendes nybakte jomfrubur.

Imidlertid maa enkemandens gudfryktige sind være opdaget av nogen av de 7de Komagnis yngste aarsklasser, som har sendt melding om det indtrufne til hovedavdelingen, som igjen fandt at burde titte enkemanden ”forehavende” nermere efter i sömmene.

Enkemanden ankom midlertid, takket være vor tids utmerkede kommunikationer, uten noget större uheld, og efter beregning til bestemmelsesstedet, her han baade av den utkaarne, og svigermutter blev bevertet paa bedste maate. Nævnes maa bl.a. römmebunkerne og alle de deilige eggene, som blev sat tillivs som ”opstivning” paa ”svigermutters” anmodning, hvorpaa han efter endt konversasjon blev av svigermutte egenhendig anvist nattelogi paa jomfruburet sammen med den ”bluferdige”

Men heller ikke de ”7de” hadde i mellemtiden været orkeslöse. Hele styrken var mobilisert od de nödvendige forsiktighetsregler var tat, og patruljerende avdeligner og poster sat rundt ”aastedet”, og man aventet med ro begivenheternes gang.

Men da det trak i langdrag med enkemandens retret fiken forpost ordre om at trenge ind i jomfruburet for at ”rekognosere” lidt. Posten fik da tydelig se resultatet av den nettop undtagne opstivning. Enkemanden og den utkaarne var saa optat av sine elskovsfulde betraktninger vedrörende sædelighetsbudet, at De slet ikke la merke til at vinduet blev aapnet forsiktig utenfra, og en forpost fra ”7de” samt en vasbötte med indhold, nermet sig paa en faretruende maate.

Forposten betraktet en stund med levende interesse enkemandens fagmessige optreden, men da forposten efter en tids forlöp fant hans ”bokserende” bevegelser nærgaaende, og hans omgang med fytöiet letsindig, fant posten at lidt avkjöling av enkemandens anstrengelser, som hadde naad höidepunktet, var paa plads, og langet böttens indhold av veievand ut over det intetanende par, som under höie indianerhyl tydelig gav til kjende at vasbötten hadde naat sit maal, man da det saaledes overstengte par hadde summet sig saapas efter avkjölingen, at de fik öie paa den retirerende post i vinduet, optendes Deres vræde, og de optok nu i skjön forening fra det forederske slagvindu en energisk beskytning av de flyktende i form av velvalgte forbandelser i alle kalibre, som av den anden trop av de ”7de” blev besvart med endnu en bötte vand, som tilfulde övet den tilsiktede virkning, hvorpaa slagvinduet av det ”dyndvaate” par blev smekket igjen ind et kraftig smeld, og den natlige idyl var avsluttet.

Enkemanden skal efter hvad jeg har brakt i erfaring, da han ikke önsker flere tretninger flytte den utkaarne hjem til sig, hvorefter de i al sansynlighet kommer til at leve i mere idyliske forholde.

Pinperton

Ad blocker interference detected!