Fandom

Scratchpad

Antti Koukkari

216,002pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Antti Koukkari oli Oulun raastuvanoikeudessa syytettynä valuuttarikoksista 1940-luvun lopulla. Aiheesta löytyy tietoa käräjäoikeuden pöytäkirjoista. Syytteistä on merkintöjä myös SRK:n johtokunnan pöytäkirjoissa. SRK sai rahaa SYT-säätiöltä ainakin komissa vaaleissa: 1958, 1962 ja 1966. Antti Koukkari oli keskeinen henkilö puuhatessa SRK:lle rahaa SYT:stä kommunismin vastaiseen vaalityöhön. Koukkari oli itsekin ehdokkaana vuoden 1958 eduskuntaavaaleissa, mutta kuoli kesken vaalikampanjan.

Siitä ei ole tarkkoja tietoja, mistä SYT rahat sai, mutta niiden on väitetty tulleen "suomalaiselta elinkeinoelämältä". Mistä ne sinne ovat tulleet, se on hämärän peitossa. SYT antoi SRK:lle rahaa kommunismin vastustamiseen. SDP sai länsirahaa (CIA) kommunismin torjuntaan sotien jälkeen. Epäillään, että näitä rahoja olisi käytetty myös seurojen järjestämiseen.

Syksyllä 1961 päätettiin käyttää samaa keinoa kuin edellisissä vaaleissa. SRK sai siis uudelleen rahaa SYT-säätiöltä eduskuntaavalien 1962 alla. Rahaa saatiin kommunismin vastustamiseen. Virallisesti rahat käytettiin SRK:n lähetystyöhön. Heikki Saari ja muutamat muut johtavat saarnamiehet saivat päivärahat ja palkkiot lähetysmatkoistaan. Saarnoissa käsiteltiin myös yhteiskunnallisia aiheita kuten kommunismin vaarallisuutta ja sen ateistisuutta sekä sen esivallan kunnioittamisen vastaista oppia. Kyseiset teemat näkyvät myös sen ajan Päivämiehissä.

On ymmärrettävää, että Koukkarin elämänkerrassa sivuutettiin kokonaan Koukkarin Amerikan rahat. Kun kyseessä on SRK:n virallinen historiankirjoitus, sankareille ei sovi edes lievä ja tilapäinen konnan rooli.

Lähteet

Yleiset lähteet:

Also on Fandom

Random wikia