Fandom

Scratchpad

Arnold Frans en Auguste van den Eynde

219,418pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share
Translation : Artistic family from Mechelen

Mechelen volgens Van den Eynde Marcel Kocken

Boek van Marcel Kocken

Arnold Frans van den Eynde werd geboren op 11 maart 1793 in Mechelen en stierf in 1885. Hij was de vader van Auguste Jozef Antoon van den Eynde (1822-1861). Arnold Frans en Auguste van den Eynde waren kunstschilders.

Familie

Arnold Frans van den Eynde was de zoon van Egidius Franciscus van den Eynde en van Maria Catharina Verlijsen. Beide ouders waren werkzaam in het gerechtshof van Mechelen, hij als conciërge en zij als huishoudster. Het Mechelse gerechtshof was de woonplaats van de familie Van den Eynde.

Arnold Frans van den Eynde

Arnold Frans van den Eynde volgde zijn opleiding aan de Mechelse Academie waar hij een pak prijzen behaalde. Hij was klasgenoot van de Mechelaar Louis Royer.

In opdracht van de graaf van Coloma, van de heer de Crane d’Heysselaar, van de heer de Perceval en van Kanunnik Jan Schoeffer werkte Arnold Frans van de Eynde een heleboel tekeningen uit. Deze, in opdracht gemaakte tekeningen, hadden vooral de stad Mechelen als onderwerp, zoals oude gebouwen, monumenten en stadszichten. Gekend was het zicht op de voorgevel van het artilleriemagazijn in de Adegemstraat [1], het binnenaanzicht van het Mechelse gerechtsgebouw [2] en het zicht op de pesthuizen aan de Ziekebeemdenstraat [3].

In 2010 waren enkele werken van Arnold Frans van den Eynde te bewonderen in galerij CG in de Sint-Jansstraat in Mechelen.

Auguste van den Eynde

Auguste van de Eynde werkte in eenzelfde stijl als zijn vader. Gekende werken waren de kapel van Battel, gewijd aan Sint-Lambertus [4] en de Heilige Geestkapel in de Mechelse Minderbroedersgang [5].

Het werk "Tableau chronologique des écoutètes, des bourgmestres et des échevins, depuis 1236 jusqu'à nos jours, ainsi que les sceaux des premiers seigneurs de la Ville de Malines" van zijn hand zag het daglicht in 1856.

Bibliografie

In 1982 verscheen het boek Mechelen volgens Van den Eynde van de mechelaar Marcel Kocken.

Voetnoten

  1. Stad Mechelen
  2. Beeldbank – Binnenzicht gerechtsgebouw
  3. Beeldbank – Pesthuizen
  4. Beeldbank – Kapel van Battel
  5. Beeldbank – Heilige Geestkapel
Translation

Also on Fandom

Random wikia