Fandom

Scratchpad

Artemis Fowl

216,261pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Artemis Fowl on irlantilaisen Eoin Colferin kirjoittaman Artemis Fowl -sarjan ensimmäinen osa. Se julkaistiin vuonna 2001. Jaakko Kankaanpään suomennos ilmestyi samana vuonna.

Juoni

JUONIPALJASTUKSET ALKAVAT

12-vuotiaalla lapsinerolla ja rikollisella Artemis Fowlilla on suuret suunnitelmat: hän aikoo kaapata keijun. Ensi hänen täytyy kuitenki saada käsiinsä Kirja, keijujen "Raamattu", jossa kerrotaan heidän lakinsa ja heikkoutensa. Löydettyään ihmisten maailmaan sidotun keijun hän saa kiristettyä tämän antamaan Kirjansa ihmisten käsiin puoleksi tunniksi. Kirja on kirjoitettu keijujen kielellä, maahisella. Mutta Artemikselle edes tuntematon kieli ei ole haaste, sillä hän selvittää kirjaimet ja on siten ensimmäinen ihminen, joka pystyy lukemaan maahista. Kirjaa hyväseenkäyttäen hän saa tietoonsa, että keijujen täytyy uudistaa taikavoimiaan Rituaalilla.

Holly Short lähetetään Pinnalle estämään peikon pääsy tekemään tuhojaan. Valitettavasti Hollyn taikuus loppuu kesken tehtävän, ja neljäkymmentä ihmistä näkee hänet. Saatuaan peikon taltutettua Holly saa aikaan joukkotajuttomuuden ja pyörtyy itse saamiinsa vammoihin. Herätessään taustajoukot ovat saapuneet ja Komentaja Julius Root lähettää Hollyn tekemään Rituaalia.

Artemis Fowl vaanii keijuja taikapaikalla, joenvarrella olevan ikivanhan tammen luona täysikuun aikaan, henkivartijansa Butlerin kanssa. He tainnuttavat Hollyn ja vievät hänet Fowl Manoriin, Artemiksen kotiin. Artemis valehtelee Hollylle tämän kertoneen kaikki keijujen salaisuudet tootuusseerumin vaikutuksesta. Holly pääsee murtautumaan ulos sellistään hautaamalla kenkäänsä tippuneen tammenterhon maahan, jonka saa näkyviin hakkaamalla sänkyään vankisellinsä lattiaan.

Sillä välin Artemis ohjaa HAL:in huomion valaanpyydysalukseen, jossa melkein räjäyttää Julius Rootin. Samalla hän kertoo nimensä, ja keijut jäljittävät hänet Fowl Manoriin. Kentaurinero Foaly saa aikaan aikapysähdyksen, ja HAL lähettää tuomitun rikollisen Mulch Diggumsin murtautumaan taloon. Holly ja Mulch kohtaavat talossa. Mulch tyrmää Butlerin kaasupäästöllä ja löytää Kirjan kopion. Sen jälkeen hän pakenee talosta ja kaivautuu maan sisään viinikellarin lattian läpi. Hollylla ei voi lähteä, sillä Artemis, talon isäntä, kielsi häntä poistumasta talosta. HAL lähettää sisään peikon, jonka kanssa Butler ja Holly taistelevat ja lopulta voittavat.

Holly lupaa parantaa Artemiksen äidin Artemiksen annettua hänelle puolet kullasta. Artemis saa lopulta puolet kullasta onnistuttuaan pääsemään pois aikapysähdyksestä Julietin ja Butlerin kanssa. Keijut eivät enää voi hänelle mitään.

JUONIPALJASTUS LOPPU

Also on Fandom

Random wikia