Fandom

Scratchpad

August Croquet

215,870pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Archivist from Walem

August Croquet werd geboren op 19 december 1810 in Brussel en overleed te Walem bij Mechelen in 1875. August Croquet was archivaris en bracht de geschiedenis van Walem samen.

Biografie

August Croquet studeerde geneeskunde in Leuven, waar hij Edward De Knijff leerde kennen. Edward De Knijff was de eigenaar van het kasteel in het domein van de voormalige abdij van Roosendael.

August Croquet volgde De Knijff naar Walem waar hij een dokterspraktijk opende. Tot 1860 huurde hij “De Vergulden Bargie”, wat een historische woning was aan de Brug van Walem, doch later bouwde hij zijn huis “Bethleëm”, waar vroeger het oude pannenhuis stond.

Cultuur

Als verkozen lid tot de gemeenteraad (1839 en 1845) werd August Croquet benoemd tot gemeentesecretaris en ambtenaar van de Burgerlijke stand. Als vooraanstaand persoon kreeg August Croquet een heleboel zaken gerealiseerd :

  • Terugkrijgen van het oude wapen van de “Vryheyt Walem”
  • Heroprichting van de Sint-Sebastiaansgilde (boogschuttersvereniging)
  • Na 20 jaar de jaarmarkt nieuw leven inblazen
  • Stichting van de vereniging "Terpsichore" (Voordracht en zang)
  • Oprichting van de fanfare "Concordia"

Archivering

August Croquet ordende niet enkel de oude archieven van Walem, die zich bevonden op de zolder van het Walemse gemeentehuis, maar ook de archieven van de Polder en Battenbroek en het kerkarchief.

Door zijn gedrevenheid kreeg August Croquet de opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken om ook de archieven van Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Lier te archiveren, wat leidde tot een lijvig boek over deze gemeentes. Dit boek werd echter nooit uitgegeven en het handschrift ligt bewaard in de Koninklijke Bibliotheek van België van Brussel.

Voor de verklaring van de straatnaam Senthout in Duffel kwam August Croquet met de verklaring dat Sint Rombout daar ooit zou gepredikt hebben (Sinthout of Heilige Bos). August Croquet kwam tot deze conclusie omdat er vlakbij, in 1547, een Sint-Romboutsveldeken lag. [1]

Ook hield August Croquet zich, samen met zijn zoon Leopold, bezig met genealogie.

Heemkundige Kring

De dood van zijn vrouw en een hartziekte waren de aanleiding van August Croquets dood in 1875. Zijn grafzerk op het Walemse kerkhof werd tijdens de Eerste Wereldoorlog vernield.

Als eerbetoon werd zijn titel en naam opgenomen in de lokale heemkundige kring, geheten “Heemkundige Kring – Dr. Croquet”. Deze VZW heeft zich tot doel gesteld om de plaatselijk heemkundige en historische feiten of voorwerpen - in de ruimste zin van het woord - te verzamelen. Ook het inventariseren, het bewaren van al wat hiermee in verband staat of dit kan promoveren, het publiceren hierover en het ontplooien van toeristische activiteiten hierrond wordt, door de Kring, tot zijn taken geacht.

Deze kring maakt gebruik van het DICE (Digitale Inventarisatie Cultureel Erfgoed). [2]

Familieverband

Of er een familieverband bestaat tussen August Croquet en de Brusselse schilderes (en vrouw van de Mechelse kunstschilder Jan Jozef Vervloet) Augustine Croquet (Brussel, 1806 – Mechelen, na 1877) is – tot op heden – niet geweten.

Boeken

  • ”Een persoon in de kijker – Dr. August Croquet” – Rik Van den Brande
  • ”Dr. August Croquet” – A. Goetstouwers

Externe links

Voetnoten

  1. Duffel – Toen tot 1900
  2. DICE
Translation

Also on Fandom

Random wikia