Fandom

Scratchpad

Boudewijn Tuerlinckx

216,244pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Sculptor from Mechelen

KerkhofKerk

Kerkhofkapel

Boudewijn Tuerlinckx werd geboren te Mechelen in 1873 en zal er sterven in 1945. Volgens sommige bronnen [1] is hij de zoon van de Mechelse beeldhouwer Joseph Tuerlinckx, alhoewel Boudewijn Tuerlinckx werd geboren in het sterfjaar van Joseph Tuerlinckx en deze laatste toen reeds 64 jaar oud was.

Boudewijn Tuerlinckx was een beeldhouwer en leraar van o.a. de Mechelse beeldhouwer Pieter-Bertrand Vanhumbeeck (1888-1965).

Verschillende Belgische publieke monumenten zijn van zijn hand.

Carrière

Boudewijn Tuerlinckx leert het vak van beeldhouwer aan de Mechelse academie waar hij, tussen 1885 en 1895, les krijgt van Jan Willem Rosier [2] en V. Van Dyck. Hij zal zijn opleiding voltooien aan de academie in Brussel, waar hij les volgt bij de beeldhouwer Charles van der Stappen [3].

Tussen 1899 en 1935 zal hij zelf les geven aan de Mechelse academie [4].

Enkele werken

Mechelen

Op het Mechelse kerkhof, aan de Ziekebeemdenstraat, siert een monument uit 1928-1929 van Boudewijn Tuerlinck het militaire ereperk [5]. En het art nouveaumonument van architect Vandenberg is getooid met een beeld van zijn hand [6].

Onze-Lieve-Vrouw-Waver

In het Sint-Ursula-Instituut in Onze-Lieve-Vrouw-Waver bevindt zich, bij het bestijgen van de eretrap, een Madonna met Kind dat een werk is van Boudewijn Tuerlinckx [7]. Dit marmeren beeld werd aangeboden door de leerlingen van het instituut ter gelegenheid van het 25-jarige superioritaat van (eerwaarde moeder) Albertine van Genechten en werd op 25 november 1923 daar ingezegend [8].

Verkoop

Een aantal werken van Boudewijn Tuerlinckx worden geregeld aangeboden op lokale [9] en internationale kunst-en internetveilingen [10] [11].

Extra

Als eerbetoon aan de Mechelse beiaardier Jef Denyn maakt Boudewijn een herdenkingsmedaille met diens beeltenis [12].

Externe links

Voetnoten

  1. La Sculpture Belge – Artikel 1251
  2. Jan Willem Rosier
  3. The Art server
  4. Eldreds – 381. Baudouin Tuerlinckx
  5. Vastgoedplatform
  6. Grafzerkje 2004
  7. Flickr
  8. Sint-Ursula-Instituut – Interbellum
  9. Kinderhoofdje door Boudewijn Tuerlinckx – Veilinghuis Bernaerts 2006
  10. Arcadja Auctions
  11. Artnet
  12. Medaille Jef Denyn - #97
Translation

Also on Fandom

Random wikia