Fandom

Scratchpad

Brouwerij Jacobs Mechelen

216,224pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Ancient brewery in Mechelen

Jacobs Stassartstraat

Goswin de Stassartstraat

Mechelen telde in het verleden verschillende brouwerijen die één na één verdwenen. Naast brouwerij Het Anker en Chevalier Marin was er tevens de brouwerij van César Jacobs.

Geschiedenis

Brouwerij César Jacobs was gevestigd aan de Olivetenvest in Mechelen, vlakbij de oude Winketbrug. Deze brouwerij (Brasserie Winketpoort) was, rond 1900, opgericht door César Jacobs (1856 – 1938) in een coöperatie met een aantal caféhouders. Deze coöperatie zou het uithouden tot 1906, waarna César Jacobs het op zijn eentje probeerde.

Chronologie

  • Brasserie Van Velsen Frères (1892-1895)
  • Brasserie Winketpoort Cooperatie (1895-1906)
  • César Jacobs & Joseph Van Santfliet (1908-1913)
  • César Jacobs "Brasserie de Winketpoort" (1913-1940)
  • Brouwerij-Mouterij César Jacobs (1940-1955)

Enkele bieren van brouwerij Jacobs

  • Jacobs Pils
  • Spalterbrau
  • Jacobs Bock Special
  • Marvel

César Jacobs

César Jacobs was oorspronkelijk afkomstig van de Mechelse deelgemeente Hombeek. César Jacobs woonde in de Bankstraat. Uiteindelijk verhuisde de familie Jacobs naar de Koningin Astridlaan 15 in Mechelen. Dit herenhuis werd, in 1938, ontworpen door architect Vancauwenbergh en bevatte unieke art-deco-elementen.

Café’s

In Hombeek, een deelgemeente van Mechelen, bezat de brouwerij Jacobs het café "Bell Vue". Ook in de binnenstad van Mechelen runde de brouwerij een aantal herbergen, waarvan sommigen gekenmerkt werden door een glasraam met een art-decomotief (Hoek Nattenhofstraat / Koolstraat en hoek Heembeemd / Goswin de Stassartstraat).

Café "Auwegem" (hoekhuis Auwegemvaart) werd, in 1936, opgericht door Brouwerij en Mouterij César Jacobs. [1] In datzelfde jaar liet de brouwerij een complex bouwen aan het dorpsplein in Putte. Dit complex had een winkel en twee café’s met, daartussen in de ingang van feestzaal “Forum”. Dit complex werd later omgevormd tot een cinema met grote reclamepanelen, die jarenlang, het dorpszicht van Putte bepaalden.

Overname

Brouwerij César Jacobs werd in 1955 opgenomen in de groep van Brouwerij Lamot uit Mechelen.

Beeldbank

Externe links

Voetnoten

  1. VIOE
Translation

Also on Fandom

Random wikia