Fandom

Scratchpad

Cornelius van Gestel

215,883pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Historian from Mechelen

Cornelius van Gestel werd geboren te Mechelen op 8 december 1658 en overleed te Mechelen op 19 januari 1748. Cornelius van Gestel was pastoor, kanunnik en historicus van de vaderlandse geschiedenis.

Biografie

Vanaf 1685 was Cornelius van Gestel pastoor in Munte en vanaf 1688 was hij pastoor in Westrem. Beide parochies vielen onder de dekenij Oordegem.

Het is, vanaf 1726, dat Cornelius van Gestel kanunnik was van de collegiale kerk van de Mechelse Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk. Hier verbleef hij tot hij stierf op een leeftijd van 90 jaar, wat ook het 66ste jaar was van zijn priesterschap.

Oeuvre

In 1725, ten tijde van kardinaal Thomas Philippus de Alsatia de Boussu, verscheen in ’s-Gravenhage een lijvig en fraai geillustreerd boek, gemaakt door Cornelius van Gestel, over de kerkelijke en wereldlijke geschiedenis van het aartsbisdom Mechelen. Dit boek droeg de titel “Historia Sacra et Profana – Archiepiscopatus Mechliniensis” en bevatte een geplooide kaart van het aartsbisdom Mechelen, de weergave van negen portretten en tien grafmonumenten en drie vouwbare afbeeldingen van kerken, waaronder de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen, de Sint-Pieterskerk in Leuven en de Sint-Goedelekerk in Brussel.

Met veel toewijding noteerde Cornelius van Gestel alles wat er te noteren viel over de vele dorpen en steden van het aartsbisdom, dat toen veel groter van oppervlakte was als vandaag de dag. De taal van het boek was het Latijn en beschreef steden, dorpen, kerken, kloosters, kastelen en vestigingen zoals ze bestonden en gelegen waren tussen 1700 en 1725. Het werk was overvloedig geïllustreerd met afbeeldingen, wapenschilden en vergelijkende teksten. [1] Ook gemeenschappen van regulieren, [2] semi-regulieren, religieuzen [3] en semi-religieuzen kregen zijn aandacht, [4] want in het werk werd er o.a. het grafschrift opgenomen van Jan de Cotereau en Marie d’Argenteau met de woorden “Suae amantissimae Conjugi Mariae d'Argenteau, Clari Equitis Joannis d'Argenteau, Dochen et Winnen Domini filiae, Clarus Eques Joannes Coutereau Baro Jaceanus de Widou et in Asca Dominus poni jussit. Obiit 12 Octobris anno 1555”. [5]

In Van Gestel's werk “De omgeving van Londerzeel omstreeks 1700-1725” kreeg de lezer een beeld van Blaasveld, Buggenhout, Heffen, Hombeek, Humbeek, Kapelle-op-den-Bos, Leest, Liezele, Lippelo, Londerzeel, Malderen, Meise, Merchtem, Meuzegem, Opwijk, Puurs, Ramsdonk, (Antwerpen) Ruisbroek, Steenhuffel, Willebroek, Wolvertem, Zemst, e.a. uit die periode.

Tevens werkte Cornelius van Gestel aan het “Belgium purpuratum – contenant les éloges d’un grand nombre d’archevêques des Pays-Bas, avec des portraits”. [6]

Zijn naam wordt ook vermeld als medewerker in het werk “Provincie, stad ende district van Mechelen – opgeheldert in haere kercken, kloosters, kapellen, gods-huysen, gilden, ...” uit 1770, dat verscheen na zijn dood. [7]

"De omgeving van Londerzeel omstreeks 1700-1725"

Extra

Het was de Mechelse kanunnik G.D. de Azevedo die zorgde dat een afbeelding van Cornelius van Gestel uiteindelijk werd getekend en gegraveerd.

Externe links

Voetnoten

  1. GHK Londerzeel
  2. Regulieren
  3. “‪Parish priests among the saints - canonized or beatified parish priests” - Walter Gumbley
  4. Lirias
  5. Heemskring Ascania
  6. “De hoed en de hond" – Geschiedschrijving in de Zuidelijke Nederlanden – 1715-1794
  7. Provincie, stad ende district van Mechelen – opgeheldert...
Translation

Also on Fandom

Random wikia