Fandom

Scratchpad

De familie Moreels

216,230pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Artistic family from Mechelen

De familie Moreels was in Mechelen een gekende familie van kunstschilders.

Maurus Moreels I

Maurus Moreels de oudere (aka Maurus Moreels I) [1]werd geboren te Mechelen rond 1560 en stierf op 15 oktober 1631.

Als kunstschilder van kunst) allegorische taferelen werd hij lid van de Sint-Lucasgilde in 1580. Vanaf deze datum tot aan zijn dood zal Maurus Moreels I actief zijn in zijn vakgebied.

Als uitvoerder van grote opgelegde stukken (ordonnanties), zoals de "Aanbidding der Koningen" (altaarstuk) in de Mechelse Katelijnekerk, kreeg hij waardering van de grootsten uit zijn tijd, waaronder Peter Paul Rubens.

In 1599 ontving Maurus Moreels I 24 gulden voor het maken van een viertal stukken die dienden voor de monumentale poort die voor het Mechelse paleis van de Grote Raad (Schepenhuis) was neergezet, ter ere van de Blijde Intrede van de aartshertogen Albrecht en Isabella. [2]

Maurus Moreels I was de vader en leraar van zijn zoon Maurus Moreels II.

Maurus Moreels II

Maurus Moreels de jongere (aka Maurus Moreels II) [3] werd geboren te Mechelen in 1585 en overleed te Praag op 6 december 1647.

Hij was een leerling van zijn vader, Maurus Moreels I en, rond 1616, leerling van de Mechelse kunstschilder Pieter Stevens.

Als kunstschilder van religieuze taferelen en portretten werd Maurus Moreels II in 1621 opgenomen in de Mechelse Sint-Lucasgilde.

Moreelstraat

De Moreelstraat in Mechelen, die leidt van de Katelijnestraat naar de Nonnenstraat, werd genoemd naar de Mechelse familie Moreels. [4]

Voetnoten

  1. Biografisch Portaal van Nederland
  2. Gedenckschriften Rumoldus
  3. Biografisch Portaal van Nederland
  4. VIOE
Translation

Also on Fandom

Random wikia