Wikia

Scratchpad

Defence

217,528pages on
this wiki
Discuss this page0

Defence vaikuttaa pelaajan suojaukseen. Mitä isompi Defence level, sitä harvemmin viholliset osuvat pelaajaan, ja sitä voimakkaampia haarniskoja pelaaja voi käyttää.

Defence

Defensive-hyökkäystyyliä käyttämällä kehität Defencea.

Kokemuspisteet

On olemassa kaava jota käytetään määrittämään kuinka paljon expaa (xp, experience) pelaaja ansaitsee taistellessaan accuratella. Kun pelaaja osuu kohteeseensa ja tekee tähän vahinkoa, vahingon määrä kerrotaan neljällä, ja saadaan ansaittu expamäärä. Eli jos pelaaja iskee esim- 10, hän saa 40 expaa Defenceen.

Taistellessasi myös Hitpoints-taito saa expaa tekemäsi vahingon mukaan, jos pelaaja osuu kohteeseensa, vahingon määrä kerrotaan 1,33:lla, ja saadaan expamäärä jonka pelaaja saa Hitpointseihinsa. Jos pelaaja iskee esim. 10, hän saa 13,3 expaa Hitpointsiin 40 Defence expan lisäksi.

Jos pelaaja taistelee käyttäen 'Controlled'-hyökkäystyyliä, kaikki tehty vahinko kerrotaan 1,33:lla ja jaetaan kaikkien meleetaitojen kesken. Eli jos pelaaja iskee esim. 10, hän saa 13,3 expaa Attackkiin, Strenghtiin, Defenceen ja Hitpointsiin.

Defencea voi treenata myös Rangella, 'long range' hyokkäystyylillä. Jokaista pelaajan tekemää damagea kohden pelaaja saa 2 expaa Rangeen ja 2 Defenceen. Eli jos pelaaja iskee esim. 10, hän saa 20 expaa Defenceen, 20 Rangeen ja 13,3 Hitpointsiin.

Tämän lisäksi Defencea voi treenata Magicillä, 'Focus - Block' hyökkäystyylillä. Tällöin expa jakaantuu samoin kuin Rangen 'long rangella'.

Defencen Edut

Taistellessaan defensivellä, vastustaja ei osu pelaan niin usein kuin jos pelaaja taistelisi käyttäen accuratea (Attack), aggressivea (Strenght), tai controlledia. Kuitenkin vain harvat pelaajat suosivat Defencea, sillä useimmat tekevät mieluummin paljon vahinkoa kuin torjuvat sitä.

Defence bonukset

Jotkin aseet ja kaikki haarniskat antavat 'Defence bonuksia', jotka voidaan nähdä Equipment menusta Inventoryn vierestä. Nämä defence bonukset antavat pelaajille etuja ja haittoja taistelussa.

Stab: Haarniskojen käyttäminen pienentää vastustajien mahdollisuutta tehdä suuria vahinkoja Stab-hyökkäystavalla. Runescape perustuu kuitenkin pitkälti tuuriin, joten vastustajat voivat silti iskeä sinuun suuria damoja stabbilla, vaikka stab-bonuksesi olisi korkea.

Slash: Haarniskojen käyttäminen pienentää vastustajien mahdollisuutta tehdä suuria vahinkoja Slash-hyökkäystavalla. Runescape perustuu kuitenkin pitkälti tuuriin, joten vastustajat voivat silti iskeä sinuun suuria damoja slashilla, vaikka slash-bonuksesi olisi korkea.

Crush: Haarniskojen käyttäminen pienentää vastustajien mahdollisuutta tehdä suuria vahinkoja Crush-hyökkäystavalla. Runescape perustuu kuitenkin pitkälti tuuriin, joten vastustajat voivat silti iskeä sinuun suuria damoja crushilla, vaikka crush-bonuksesi olisi korkea.

Magic: Ranged haarniskat, kuten Leather ja Dragonhide-bodyt, antavat pelaajille 'magic defence'-bonusta, joka pienentää maagien mahdollisuutta iskeä pelaajaan isoja damoja. Myös Magic haarniskat, kuten Mystic Robet ja Infinity Robet, antavat pelaajille 'Magic defense'-bonusta, kun taas Melee haarniskat, kuten Platebodyt ja Legsit, pienentävät pelaajan 'magic defence'-bonusta, tehden Melee armoria kantavat pelaajat heikoiksi Magicille.

Range: Melee armorit antavat suurimman 'range defence'-bonuksen, tehden Rangereista heikkoja melee armoria kantavia pelaajia vastaan. Myös Range haarniskat antavat 'range defence'-bonusta.

Levels

Vaadittavat levelit erityyppisten haarniskoiden käyttämiseen ovat:

TyyppiLevelMerkinnät
Bronze 1 Pronssihaarniskat ovat eräitä heikoimmista haarniskoista.
Iron 1 Rautahaarniskat ovat pronssisia voimakkaampia.
Steel 5 Teräshaarniskat ovat rautaisia voimakkaampia.
Black 10 Mustat haarniskat ovat teräksisiä voimakkaampia.
Mithril 20 Mithrilhaarniskat ovat mustia voimakkaampia.
Adamant 30 Adamanthaarniskat ovat mithrilhaarniskoja voimakkaampia.
Rune 40 Runiittihaarniskat ovat adamanthaarniskoja voimakkaampia, ja parhaita f2p-pelaajille saatavissa olevia haarniskoja.
Dragon 60 Dragonhaarniskat ovat voimakkaampia kuin runiittihaarniskat, ja saatavilla vain membereille.
Erikoishaarniskat xx Membereille saatavissa olevia erikoishaarniskoja, joiden defencevaatimukset vaihtelevat.
Barrows 70 Barrows esineet vaativat Defence 70:n lisäksi usein myös muita taitoja tasolla 70.

Väliaikaiset Bonukset

  • "Defence Cabbage" - Draynor Manorin kaali, nostaa Defencea väliaikaisesti 1 levelillä.
  • Defence Potion - Valmistetaan herblore taidolla. Nostaa väliaikaisesti Defencea 10%.
  • Super Defence Potion - Valmistetaan herblore taidolla. Nostaa väliaikaisesti Defencea 20%.
  • Saradomin Brew - Valmistetaan herblore taidolla. Nostaa väliaikaisesti Defencea 25% ja Hitpoints leveliä 15%, vaikka pelaajalla olisi 99 Hp, mutta vähentää pelaajan Attack ja Strenght leveleitä ja Rangea ja Magiccia 15%.
  • Excalibur - Tämän aseen saa palkinnoksi Merlin's Crystal tehtävästä. Käyttämällä sen Special Attackia pelaajan Defence nousee 10 levelillä väliaikaisesti.

Around Wikia's network

Random wikia