Fandom

Scratchpad

Desiré Somers

216,200pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Carillon repair in Mechelen

Dag van de beiaard 1947

Beiaard in Mechelen

Désiré Somers werd geboren te Mechelen op 3 oktober 1849 en zal overlijden op 4 januari 1936 [1]. Desiré Somers was geen klokkengieter, maar een beiaardhersteller, die geregeld samenwerkte met Jef Denyn[2]. Ook was hij bevriend met de Maasstrichtse musicus |Benoît Franssen, waarvoor hij de beiaard van de plaatselijke Sint-Servaaskerk herstelde [3] (hij verving het pianoklavier van Eijsbouts door een stokkenklavier [4]).

Desiré Somers en Jef Denyn vormden een duo in de beiaardinrichting [5].

Herstellingen

In 1892 werkt Désiré Somers, samen met de Mechelse stadsbeiaardier Jef Denyn, bij de herstelling van de mechaniek en de traktuur van het instrument dat de beiaard van de Leuvens Sint-Geertruikerk bedient. Samen werken beide heren volgens nieuwe beiaardtechnische inzichten [6].

In 1904 installeert hij een nieuw klavier voor de beiaard van de Antwerpse Onze-Lieve-Vrouwekathedraal.

Het gemeentehuis van Borgerhout bezit een beiaard uit 1888, waarvan de trommel en het klavier werden opgeleverd door Edward Michiels uit Mechelen. Rond 1913 krijgt Désiré Somers de opdracht om, onder leiding van Gustaaf Brees, herstellingswerken uit te voeren (verbindingen tussen toets en klepel herstellen en hamers en klepels vernieuwen). Ook in 1922 zal er nog eens beroep gedaan worden op Désiré Somers [7].

In 1925 vinden we Désiré Somers en zoon terug, die opgenomen zijn in het programmaboekje over de beiaard van de Mechelse Sint-Romboutskathedraal, waardoor men kan besluiten dat ze meegewerkt hebben aan een mogelijke herstelling, rond die periode, van deze Mechelse beiaard of zijn aansturing.

Rond 1930 levert Désiré Somers 35 beiaardklokken en een klavier af voor de Romaanse toren van de Sint-Jan-de-Evangelistkerk te Luik [8].

In 1931-1932 staat Désiré Somers ook in voor de constructie en het automatisch spel van de beiaard in de Sint-Salvatorskerk van Harelbeke, nadat deze door Jef Denyn en Marcel en Prosper Michiels uit Mechelen was gekeurd [9].

De beiaard van het belfort van Diksmuide werd in 1935 tijdelijk ondergebracht in de werkhuizen van Désiré Somers voor herstel. Na de nodige werkzaamheden werd deze bespeeld en gekeurd door zowel Jef Denyn als door Staf Nees en het was Jef Denyn die het getuigschrift van “hogere hoedanigheid” uitschrijft. Ook levert Désiré Somers het klavier en de trommel voor deze beiaard [10].

De laatste jaren van zijn leven restaureert Désiré Somers de beiaardklokken van Nicolas le Vache et Willem Witlockx [11] in het paleis van Mafra, een 40-tal kilometer van Lissabon in Portugal en doet hij nog enkele oppervlakkige herstellingswerken aan de beiaard van Roeselare. De werken aan de beiaard van het paleis van Mafra doet Désiré Somers met zijn zoon François, die in 1936 de zaak zal overnemen onder de naam "Succession François Somers".

Charles Somers

Charles Somers, een beiaardhersteller uit Brussel, zal in 1939 het Mechelse atelier overnemen en de zetel naar Brussel verhuizen. Er is twijfel of er een familieband bestaat met de Mechelse familietak.

Externe links

Voetnoten

  1. Dictionnaire des facteurs d'instruments de musique…
  2. Jef Denynplein
  3. Nederlandse Klokkenspelvereniging
  4. Vlaamse Beiaardvereniging – Componist Benoît J. Franssen
  6. Vlaamse beiaardvereniging - Leuven
  7. Borgerhoutse beiaard
  8. Lexique des Cloches – Liège
  9. Vlaamse Beiaardvereniging Harelbeke
  10. Vlaamse Beiaardvereniging – Diksmuide
  11. Mafra Nationaal Paleis Portugal
Translation

Also on Fandom

Random wikia