Fandom

Scratchpad

Erkki Reinikaisen alustus Oulussa 28.4.1987

216,258pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Erkki Reinikainen piti Oulussa 28.4.1987 alustuksen otsikolla:"Joitakin ajatuksia kristillisyyden tapahtumista 1970-luvulla ja välittömästi ennen sitä etoja alustuksesta SRK:n julkaisemasta ja sen jälkeen". Alustusta säilytetään maakunta-arkistossa, jota hallinnoivat Seppo Lohi ja Erkki Piri.[1]

Katkelmia ja selontekoja alustuksen sisällöstä

Heino K:n mukaan alustuksessa kuvastuu sellainen opillinen selkeys, että se viittaisi arkkipiispa Mikko Juvan päässeen vaikuttamaan sen sisältöön. Hän myös arvelee, että sitä salailtaisiinkin juuri siitä syystä, koska olisi kiusallista, jos oikea oppi tulisi siionin ulkopuolelta arkkipiispalta.[1]

Tietoja alustuksesta SRK:n julkaisemasta kirjasta Lähteistä kasvaa virta : lestadiolaisuuden vaiheita Haapajärvellä 1863-2000

Joitakin ajatuksia kristillisyyden tapahtumista 1970-luvulla ja välittömästi ennen sitä etoja alustuksesta SRK:n julkaisemasta ja sen jälkeen

Hajanaisia katkelmia: (ote vuosikokouspöytäkirjasta 1976) Asiasta on niin paljon puhuttum että jatkossa uskoa tunnustavat television hankkijat katsotaan uskonsa kieltäneiksi ja heidät välittömästi erotetaan rauhanyhdistyksen jäsenyydestä.

Suhtautuminen televisioon sai 1970-luvulla suhteettoman huomion. --Alkoi ilmetä hoidossa kireyttä ja lainomaisuutta.

Televisio aivan personoitui eräiden mielissä. Seurauksena oli, että käytiin eräillä tahoilla vastoin v. 1963:n ja 1966:n päätöksiä käytiin kieltämään myös opetustelevision käyttö.

(Ilmeisesti alustuksessa mainittiin 1960-luvun suomalaista yhteiskuntaa ravistelleita poliittisia, uskonnollisia ja taloudellisia seikkoja. Tällaisia olivat esim. sukupuolimoraalin löystyminen, keskioluen tulo kauppoihin. Näiden maailman tartunnaisten katsottiin pyrkivän vaikuttamaan myös lestadiolaisnuorisonkin käyttäytymiseen.)

Hoitokokousten aikana suuri joukko liikkeen jäseniä teki parannuksen jostakin "väärästä hengestä". Tältä kaudelta on analysoitavissa ainakin neljä erityistä piirrettä, jotka nostivat päätään. Ensiksi esim. rauhanyhdistysten johtokuntien asema hoitokokousten aikana saattoi ylikorostua eräänlaiseksi "Jumalanhuoneen hallitukseksi", jolle mielellään sysättiin ja jonka täytyi ottaa hoidettavakseen sielunhoidollisia ratkaisuja.[2]

Lähteet

  1. 1.0 1.1 http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000022410034#22000000022410034
  2. Template:Kirjaviite

Also on Fandom

Random wikia