FANDOM

Føllganes artikkel fant eg på ei nettsia førr nån år sia. Usekker på kass avis det va, men det veit vel han Olaf og ho Kari vest vi spør.

Et bedehus til velsignelse

Bedehus

Finnfjord Misjonshus

Det knyttes gjerne sterke følelser til det lokale bedehuset. Enkelte steder har foreningene funnet nye måter å samles på, og en del bygninger er blitt overflødige.

Av: Bjørn Håkon Hovde

I Finnsnes i Troms ble det gamle bedehuset solgt og pengene formidlet til arbeid lokalt og internasjonalt. I desember mottok Normisjon en stor gave til to internasjonale prosjekter. Til sammen 88 000 kroner ble gitt som gave til klinikkene i Canjar i Ecuador og til fulanerarbeidet i Mali. Finnsborg Santalforening sto som avsender for den store gaven. Foreningen består i dag av åtte aktive kvinner i femtiårene som samles til møter i hjemmene hver måned.

- For 20 år siden tok vi over etter den gamle foreningen som var i ferd med å innstille arbeidet på grunn av høy gjennomsnittsalder. Samtidig fikk vi også ansvaret for Finnfjord Misjonshus som hadde stått ubrukt i lang tid, forteller leder for Finnsborg Santalforening, Kari Berntsen.

Salget

I 2002 ble det konstatert at taket på bedehuset var lekk. Forfallet hadde kommet så langt at noe måtte gjøres. Formannen og nestformannen i regionen ble innkalt til befaring.

- Under befaringen innså vi raskt at huset burde selges. Ikke bare ville foreningen på den måten bli løst fra ansvaret for bygningen, men vi ville også kunne tilføre Normisjon sårt tiltrengte midler, forteller Berntsen.

- Vi hadde små forhåpninger om å få særlig avkastning på eiendommen. Beliggenheten ved sjøen gjorde likevel at huset ble solgt noe over takst, sier hun.

Pengene ble fordelt til tre ulike formål. Det lokale korvettlaget fikk noe og det ble gitt en gave til Holmen leirsted som trengte nytt tak. Selv om misjonshuset opprinnelig var eid av den lokale indremisjonsforeningen, var mesteparten av de aktive på bedehuset også tilknyttet Santalmisjonen. Foreningen ønsket derfor at en del av pengene skulle tilfalle ytremisjon.

- Vi lette i prosjektkatalogen og fant fram til to prosjekter vi ønsket å støtte. 88 000 kroner ble likt fordelt mellom klinikken i Canjar og til fulanerarbeidet i Mali, forteller Berntsen.

Til velsignelse

Misjonsarbeidet tar nye former og ikke alle steder er det like stort behov for et bedehus. Salget av Finnfjord Misjonshus ble til velsignelse ikke bare for det lokale arbeidet, men også for Normisjon internasjonalt. Kanskje kan dette også være en oppfordring til andre foreninger som ikke lenger ser seg tjent med å ivareta en bygning som ikke er i bruk.