FANDOM

Abchazja (abchaskie Аҧсны Apsny, gruzińskie აფხაზეთი Apkhazeti, lub Abkhazeti, rosyjskie Абха́зия Abchazija) jest de facto niezależną republiką w granicach Gruzji, na wschodnim wybrzeżu Morza Czarnego, od północy graniczy z Rosją. Niepodległość Abchazji jest nieuznawana przez żadną organizację międzynarodową ani kraj i jest traktowana jako autonomiczna republika Gruzji (gruzińskie: აფხაზეთის ავტონომიური რესპუბლიკა, abchaskie: Аҧснытәи Автономтәи Республика) ze stolicą w Suchumi. Silny secesjonistyczny ruch abchaskiej mniejszości narodowej w tym regionie doprowadziła do deklaracji niepodległości z Gruzji w 1992 i gruzińsko-abchaskiego konfliktu zbrojnego zakończonego klęską wojsk gruzińskich i masowym wysiedlaniem etnicznych Gruzinów z Abchazji. W 1994 nastąpiło zawieszenie broni. Wówczas podpisano w Moskwie porozumienie, które znacznie rozszerzało zakres autonomii abchaskiej w ramach państwa gruzińskiego, na mocy którego w stacjonują Kolektywne Siły Pokojowe (złożone wyłącznie z żołnierzy rosyjskich).