Fandom

Scratchpad

Ferdinand Van Itterbeeck

216,246pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Sculptor from Mechelen

Ferdinand – Nand – Van Itterbeeck werd geboren te Mechelen in 1900 en overleed te Rijmenam na 1970. Nand Van Itterbeeck was een beeldhouwer, sculpturaal keramist en kunstschilder.

Biografie

Nand Van Itterbeeck volgde tekenlessen aan de Mechelse academie o.l.v. Jan-Willem Rosier [1] en, vanaf 1924 tot 1927, schilderlessen o.l.v. Gustave Van de Woestyne. Vanaf 1930 bekwaamde hij zich in het beeldhouwen o.l.v. Oscar Jespers aan het Ter Kameren in Brussel.

In die tijd werkte Nand Van Itterbeeck in verschillende meubelateliers in Mechelen, doch vanaf 1939 werd hij ontwerper in een keramiekfabriek in Duffel.

Nand Van Itterbeeck ontwierp gestileerde [2] figuren in steen, marmer, keramiek en hout en beeldhouwde hij Mariabeelden. In 1970 ontwierp hij het borstbeeld van de Mechelse burgemeester Antoon Spinoy. Tevens maakte hij, in opdracht van de Stad Mechelen, enkele grote werken. Deze werken kunnen nog altijd aanschouwd worden in de Brusselpoort, het Schepenhuis en in de Onze-Lieve-Vrouw-over-de-Dijlekerk in Mechelen.

In 1950 verhuisde Nand Van Itterbeeck van Mechelen naar de Brughoevestraat in Rijmenam.

In 1954 nam Nand Van Itterbeeck deel aan het “Vierjaarlijk Salon” in Gent met twee beelden : “Lectuur” en “Zittend meisje”.

In 1958 kocht de Belgische Staat het werk “Jonge Blinde”, toegeschreven aan Nand Van Itterbeeck. Ook het Museum van Luik bevat een beeldhouwwerk van zijn hand, genaamd “Sereniteit”. En in de tuin van de Oostendse auteur Karel Jonckheere in Rijmenam stond Van Itterbeeck’s beeld “Intimiteit”. [3]

In 2006 kreeg Nand Van Itterbeeck een gedenkplaat in Bonheiden [4] en in 2007 werden werken van hem tentoongesteld tijdens de tentoonstelling “Weer thuis – een kunsthistorische wandeling langs Bonheidense kunstenaars” in GC ’t Blikveld in Bonheiden. [5]

Beeldbank

Literatuur

  • ”Huldetentoonstelling Nand Van Itterbeeck 70 jaar” – Karel Jonckheere – 1970 - Expositiecatalogus Huis De Zalm [6]
  • “Beeldhouwkunst in België” – Engelen-Marx - 2002

Externe links

Voetnoten

  1. Jan-Willem Rosier
  2. Gestileerd
  3. DBNL – pag. 12
  4. Rijmheide
  5. Standaard – Weer thuis
  6. KMSK
Translation

Also on Fandom

Random wikia