Fandom

Scratchpad

Ferdinand Wijnants

216,261pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Sculptor from Mechelen

Minderbroederskerk Hotel Ingang

Sint-Franciscus

Ferdinand (Nand) Wijnants (of Wynants) was een beeldhouwer uit Mechelen.

In Mechelen behoorde Nand Wijnants tot de kring van mensen die zich met cultuur bezig hielden. In deze groep waren ook Rik Wouters, Theo Blickx en Emmanuel de Bom actief. [1]

Enkele werken

In Mechelen

Het beeld van Sint-Franciscus, dat de voorgevel siert van de Minderbroederskerk (Patershotel) in de Mechelse Karmelietenstraat, was gemaakt door Nand Wijnants. Dit beeld stond oorspronkelijk – en sinds 1928 - in een nis tegen de voorgevel van "Het Kranske". [2]

De “Eiken Zaal”, in het directiegebouw van de Technische School Mechelen (TSM), bevat nog steeds een kamerhoge lambrisering. Deze lambrisering werd ontworpen door Nand Wijnants naar aanleiding van een tentoonstelling. [3]

Buiten Mechelen

De Sint-Amanduskerk in Puurs (Sint-Amands) bezit nog steeds een preekstoel uit 1924. Dit werk van Nand Wijnants stelt een predikende Sint-Amandus voor. [4]

De Torhoutse politicus Philip Van Isacker, vader van de Mechelse historicus Karel van Isacker, was in het bezit van een vrouwenfiguur, dat was opgeleverd door Nand Wijnants. [5]

Mechelse Academie

Nand Wijnants was leraar aan de Mechelse Academie. Hier werkte hij samen met de tekenaar Sander Wijnants en de kunstschilders August Gillé, Isidore Opsomer, Prosper de Troyer en Karel van Vlasselaer.

Eén van Nand Wijnants’ leerlingen was de Breendonkse schilder/beeldhouwer Hendrik Vissers. [6]

Externe links

Voetnoten

  1. Nobel
  2. Heihoek – Mechelse stadswijk met pit
  3. RIM
  4. Gemeente Sint-Amands
  5. DBNL – “Ten huize van – 14”
  6. Nobel
Translation

Also on Fandom

Random wikia