Fandom

Scratchpad

Frans Dirickx

215,870pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Dramaturge from Mechelen

Frans Dirickx werd geboren te Mechelen in 1900. Frans Dirickx was een toneelschrijver.

Biografie

Frans Dirickx was aanvankelijk een beambte in het gevangeniswezen, doch werd later zowel journalist als reporter bij het toenmalige N.I.R. Naast zijn beroepsactiviteiten schreef Frans Dirickx een heleboel toneelwerken. Hierbij gebruikte hij een schuilnaam, waaronder Jan de Cat, Frank de Clauw of Jan Hoogeveen.

Oeuvre

Met datumvermelding

  • Een spel van liefde en haat (drama) – rond 1920
  • De mijn brandt (toneelspel in drie bedrijven) – 1935
  • Ze gaan ne gang (toneelspel) – 1958

Zonder datumvermelding

  • Adel en zwijnen (blijspel)
  • Familie ondereen (blijspel)
  • Koude soep (drama)
  • Mie Pladijs (blijspel)
  • Oorlogswrak (drama)
  • De ontvoerde sukkelaar (dolle klucht)

Het drama “Een spel van liefde en haat” werd in 1929 opgevoerd in de Mechelse stadsschouwburg. Dit werk was gebaseerd op zijn eerste ervaringen als jong beambte in het gevangeniswezen waar hij de menselijke ellende had leren kennen. [1] Andere werken van zijn hand werden opvoerd door verschillende toneelgezelschappen.

Andere

In “De Nieuwe Taalgids” uit 1933 gaf Frans Dirickx, in de rubriek “Vlaamsche Letteren”, een beknopte aankondiging van nieuwe boeken. [2]

In oktober 1932 had Frans Dirickx al het kortverhaal “Dag en nacht” gepubliceerd in De Vlaamsche Gids, net zoals zijn “Moeder’s huis” in oktober 1933. [3]

In 1935 schreef Frans Dirickx het boek “Het traliehok”.

N.I.R.

In juni 2011 werd er, op de VRT, tijdens het digitaliseren van een kwartduimsgeluidsband uit het archief enkele interviews teruggevonden. Deze band droeg enkele interviews die Frans Dirickx had met enkele leden van de Belgische ploeg in de Ronde van Frankrijk uit 1935. Frans Dirickx interviewde toen Louis Hardiquest, Antoon Dignef en François Neuville. [4]

In 1938 interviewde Frans Dirickx de wielrenners Romain Maes en Marcel Kint na een rit in Parijs-Brussel. [5]

Voetnoten

  1. Corpustoneelkritiek
  2. DBNL
  3. Liberaal Archief
  4. VRT
  5. Grinta
Translation

Also on Fandom

Random wikia