Fandom

Scratchpad

Frans Pans

215,916pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Graphical artist from Mechelen

Frans Pans werd geboren te Mechelen op 22 november 1934 en overleed te Brussel op 30 juli 2005. Frans Pans was een autodidact, kunst-en reportagefotograaf [1] en graficus.

Frans Pans combineerde fotografie, zeefdruk en tekeningen.

Biografie

In 1958 woonde Frans Pans in Brussel waar hij werkte voor het Brussels Kamertoneel (BKT). Frans Pans ontpopte zich in de Brusselse progressieve kringen tot een zeer sociaal bewogen mens en kunstenaar. Zijn lijfspreuk was “Ni dieu ni maître”.

Affiches

Frans Pans ontwierp verschillende affiches (tekeningen en zeefdrukken) voor linkse en sociale bewegingen (Vredesbeweging en de Femiministische Ontvoogdingsstrijd). De affiches van de rakettenbetogingen in Brussel waren van zijn hand. Het grafisch werk van Frans Pans werd omschreven als zeer direct en hard.

Fotografie

In de vroege Jaren ’60 van de 20ste eeuw maakte Frans Pans foto’s van de undergroundcultuur, de anarchisten en de toenmalige provobeweging. Ook vereeuwigde hij stakingsacties, provohappenings in Amsterdam, Brussel en Antwerpen, vredesdemonstraties, fabrieksbezettingen en protestbewegingen. Sommige van zijn foto’s, waar naakt in te zien was, werd door de goegemeente als aanstootgevend ervaren. [2]

Hierdoor lag Frans Pans aan de basis van de subjectieve fotografie in België en hingen zijn foto’s op verschillende tentoonstellingen, naast grootheden zoals Julien Coulommier, Gilbert de Keyser, Antoon Dries en Paul strand. Ook het blad Humo en The Photography Yearbook uit 1965 namen foto’s van hem op. Frans Pans’ stijl uitte zich in sterke zwart-witcontrasten, grove korrel en geen respect voor de toen gangbare technische normen. [3]

Acties

Frans Pans nam deel aan artistieke projecten zoals "Mass Moving", [4] schiep portretten ten behoeve van de literaire vijfde Meridiaanreeks van uitgeverij Manteau en creëerde zeefdrukken (i.s.m. de dichter Willie Verhegghe) voor de kunstmap “Spanje 1936-1976”. [5] Frans Pans nam ook regelmatig deel aan de activiteiten van de fotografische kring “Iris” in Antwerpen.

In 1968 opende Frans Pans het undergroundcafé “De Dolle Mol” aan de Kaasmarkt in Brussel. Zijn latere artistieke café’s waren “Het Vermiljoen” (Rollebeekstraat) en “Den Tricoloren Keunink”. [6]

Enkele werken

  • ”Ice Cream Project” [7]
  • ”Betoging tegen de sluiting van Lip, Besançon” – 1970 [8]
  • ”1-meistoet Kapellen-op-den-Bos” – Jaren ’70 [9]
  • ”Vacaciones en Espana” – 1975 [10]
  • ”Geef creativiteit een kans” – 1982 [11]
  • ”Betaald om te leren” – 1982 [12]
  • ”Engagez-vous pour la democratie” – 2003 [13]

De werken van Frans Pans werden ondergebracht bij het Amsab, het Instituut voor Sociale Geschiedenis in de Bagattenstraat in Gent. [14]

In 2006 werd er een hommage gehouden aan Frans Pans in “La Cour Royale” te Evere. [15]

Externe links

Voetnoten

  1. Corpustoneelkritiek – Foto Frans Pans
  2. “Van Hugo Claus tot hoelahoep – Vlaanderen in beweging – 1950-1960” – Katrien Jacobs
  3. Indymedia Oost-Vlaanderen
  4. Avro
  5. Marnixkring Zuid-Oostvlaanderen
  6. In memoriaal Frans Pans
  7. “The spirit of ’68 – Rebellion in Western Europe and North America – 1956-1976” – Gerd-Rainer Horn
  8. Amsab
  9. MovE
  10. MovE
  11. MovE
  12. MovE
  13. MovE
  14. Labour History News
  15. Expositions collectives
Translation

Also on Fandom

Random wikia