Fandom

Scratchpad

Frans Wouters

215,965pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Painter / Sculptor from Mechelen

Frans Wouters werd geboren te Mechelen op 13 december 1862 en overleed te Mechelen op 8 februari 1969. Frans Wouters was een kunstschilder en beeldhouwer en kozijn [1] van de Mechelse kunstenaar Rik Wouters.

Oeuvre

Frans Wouters werkte, vanaf de leeftijd van 12, samen met Rik in het houtsnijdersatelier van zijn oom Emile Wouters, Rik’s vader. Hier werkten ook Ernest, Nante en Frans Wijnants. [2]

Vanaf 1897 tot 1905 volgde Frans Wouters een opleiding tekenen, boetseren en beeldhouwen aan de Mechelse Academie. Zijn leraren zijn Jan-Willem Rosier en Jozef Willems. Aan de academie behaalde Frans Wouters een aantal prijzen.

Vanaf 1912 bevond Frans Wouters zich in Parijs, waar hij zich specialiseerde in het tekenen naar levend model aan de Académie Libre (Montparnasse), wat een pak schetsen, schilderijen en bas-reliëfs opleverde. In Parijs werd Frans Wouters geïnspireerd door het Parijse artistieke milieu en bevond hij zich in het gezelschap van Maurice Utrillo en Amedeo Modigliani.

De Eerste Wereldoorlog verhinderde het artistieke werk en leidde tot een odyssee die opnieuw leidde naar Mechelen, dan via Oostende naar Londen en zo terug naar Parijs, waar – in die periode – van kunst geen sprake meer was.

In 1921 keerde Frans Wouters terug naar Mechelen, waar hij een eigen houtsnijdersatelier opstartte aan de Persoonshoek. Hier werkte hij voornamelijk voor de Mechelse meubelmakers. Buiten zijn werk om werkte Frans Wouters zijn collectie beeldhouwwerken, schilderijen, tekeningen en pastels verder uit. [3] Een beeld van zijn hand, gemaakt in opdracht van de oud-strijders voor Jef Denyn, staat in het Stedelijk Museum in Mechelen.

Frans Wouters was een vriend Theo Blickx en bewonderaar van Ernest Wijnants.

De werken van Frans Wouters waren te bezichtigen tijdens de tentoonstelling “Rik Wouters & co – Beeldhouwers in Mechelen” in juni 2011 in Mechelen. [4] Ook de tentoonstelling “Voor-rond-na Rik Wouters in Mechelen” (galerij CG – Sint-Jansstraat) in 2011 bevatte werk van Frans Wouters. [5]

Externe links

Voetnoten

  1. Taaladvies – Neef vs kozijn
  2. sint-katelijne-waver-blogt
  3. Nobel
  4. Stad Mechelen
  5. Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen
Translation

Also on Fandom

Random wikia