FANDOM

Historia sportu żużlowego w Grudziadzu

Olimpia Grudziądz

Historia żużla w Grudziądzu zaczyna się w roku 1924, gdy powstała sekcja motocyklowa klubu Olimpia. W 1926 oddano do użytku własny tor motocyklowo-kolarski. Już w 1930 roku w Grudziądzu rozegrano jedne z pierwszych w kraju zawody dirt-track`owe. Choć w latach trzydziestych w Polsce nie istniały jeszcze rozgrywki ligowe, jednak zawodnicy skupieni w klubie Olimpia odnosili spore sukcesy w kraju. Największy z tych sukcesów odniósł Jan Witkowski, który zdobył tytuł Mistrza Polski w 1935 (maszyny sportowe 350 ccm). Gdy opadł już wojenny kurz w 1947 roku Władysław Gątkiewicz zdobył tytuł wicemistrza Polski w klasie 125ccm. Rok później zainaugurowano w Polsce rozgrywki ligowe, w których z powodzeniem startowała Olimpia, zajmując III miejsce w DMP w 1948 roku. W następnym sezonie drużyna występowała w lidze pod nazwą Olimpia-Unia zajmując VI miejsce w lidze, a rok później pod nazwą Unia Grudziądz także VI miejsce. W 1948 na torze w Grudziądzu rozegrano mecz z Holandią wygrany przez Polaków 82:64. Niestety na skutek niefortunnej reorganizacji sportu, na kilkanaście lat czarny sport znikł z miasta. Dziś Olimpia Grudziądz nie posiada sekcji motorowej.

GSŻ Grudziądz

Odrodzenie sportu żużlowego w Grudziądzu nastąpiło dzięki Stali Toruń. Gdy w 1976 drużyna ta zaczęła startować w I lidze wielu toruńskich zawodników stało się w Stali niepotrzebnych. By nie przekreślać ich sportowej kariery powstała Grudziądzka Sekcja Żużlowa, będąca tak naprawdę rezerwami Stali Toruń. Trzon tej drużyny która przystąpiła do rozgrywek II ligi w 1977 stanowili Roman Kościecha, Bogdan Krzyżaniak, Eugeniusz Miastkowski. Jej barw bronili również: Bernard Licznerski, Grzegorz Podolski, Jan Szydlik, Lech Kędziora, Wiesław Ośkiewicz I i inni... Po dwóch latach GSŻ usamodzielniła się i przekształciła w Grudziądzki Klub Motorowy.

GKM Grudziądz

Na początku swojego istnienia Grudziądzki Klub Motorowy nadal stanowił rezerwy Stali Toruń. W latach 80-tych drużyna startowała w II lidze. Pierwsze sukcesy przyszły w 1983 roku. Właśnie wtedy Roman Feld (wypożyczony z Unii Leszno) zdobył srebrny medal MIMP. W tym samym roku drużyna zajęła 2 miejsce w lidze i czekały ją baraże z rywalem zza miedzy - Polonią Bydgoszcz. Po blamażu w Grudziądzu (28:62) i drugiej porażce w Bydgoszczy (36:54) GKM pozostał w II lidze. Przez następną dekadę GKM był ligowym średniakiem (np. 1984 - V miejsce, 1985, 1986 - VI miejsce), a często zajmował ostatnią pozycję w lidze. W 1991 grudziądzka młodzież zdobyła srebro MDMP, ale w lidze nadal się nie wiodło. Wszystko zmieniło się w 1995, gdy do Grudziądza trafili Adam Pawliczek i Henryk Bem. Drużyna zajęła 2 miejsce w II lidze i po raz pierwszy w swojej historii GKM awansował do ekstraklasy. W tym samym roku Piotr Markuszewski zdobył brązowy medal MIMP. W 1996 startujący w ekstraklasie GKM zasilili Paweł Staszek, Robert Dados i jeden z najlepszych zawodników na świecie Billy Hamill. Mimo wzmocnień drużyna nie utrzymała się w ekstraklasie i spadła do II ligi. Pomimo startów w II lidze GKM odniósł wielki sukces - złoty medal MDMP. Pobyt w II lidze trwał tylko rok i w 1998 GKM znów rywalizował z najlepszymi. Drużyna zajęła 7 miejsce w lidze, juniorzy zdobyli brąz MDMP, a Robert Dados odnosił sukcesy indywidualne: złoty medal MIMP na torze w Grudziądzu i największy jego sukces - Mistrzostwo Świata Juniorów na torze w Pile. W sezonie 1999 na skutek reorganizacji rozgrywek ligowych pomimo zajęcia 8 miejsca w lidze GKM spadł do nowopowstałej I ligi. Drużyna radziła sobie dobrze i mimo braku w składzie przez pół sezonu lidera - Roberta Dadosa (ciężki wypadek na motocyklu szosowym, a później rehabilitacja) zajęła 2 miejsce. GKM drugi raz w swej historii startował w barażach, tym razem z Unią Leszno. Niestety powtórzył się scenariusz sprzed 17 lat i po dwóch porażkach 38:52 w Grudziądzu i 30:60 w Lesznie GKM pozostał w I lidze. Rok 2001 to miejsce 6 w I lidze. W 2002 drużyna nie bez problemów dojechała do końca sezonu i zajęła ostatnie miejsce a na skutek problemów finansowych klub zlikwidowano.

GTŻ Grudziądz

Znalazła się w Grudziądzu grupa ludzi, dzięki którym żużel w mieście nie umarł. Już w grudniu 2002 utworzyli oni Grudziądzkie Towarzystwo Żużlowe. W sezonie 2003 drużyna ta, w której startowali byli zawodnicy GKM-u wsparci wychowankami Apatora Toruń rozpoczęła starty w II lidze. GTŻ nie znalazł równych sobie w lidze i wygrał wszystkie mecze, juniorzy zajęli 4 miejsce w finale MDMP, a 17-letni Krzysztof Buczkowski wystąpił w finale Mistrzostw Europy Juniorów. Rok później ten sam zawodnik również znalazł się w finale tej imprezy oraz zajął 3 miejsce w finale Brązowego Kasku a para GTŻ-u zajęła 4 miejsce w finale MPPK.Rozgrywki ligowe w 2004 roku zespół zakończył na 1 miejscu tabeli rundy finałowej 1 i 2 ligi. Sezon 2005 to plaga kontuzji ale juniorom udaje się awansować do finału MMPPK, Pawłowi Staszkowi do IMP a Krystianowi Barańskiemu do MIMP. W DMP 1 ligi zespół zajął 5 miejsce (2005) oraz 6 miejsce (2006).

Tor żużlowy w Parku Miejskim

Dane ogólne

Oddany do użytku 29 września 1967, rozegrano na nim miedzy innymi finały MIMP, MPPK, MDMP.

  • Długość: 379 m
  • Szerokość: 10 m (proste) i 15 m (łuki)
  • Rekord: 66,18 - 13 lipca 2006 Krzysztof Buczkowski
  • Nawierzchnia: granit
  • Pojemność stadiunu: ok. 8000

Rekordy toru

Linki zewnętrzne