Fandom

Scratchpad

Gaston Relens

215,910pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Painter from Mechelen

Gaston Relens 1990

“Gaston Relens” door Alfons de Bleser

Gaston Relens werd geboren te Mechelen op 9 maart 1909 en overleed te Schaarbeek op 4 juni 2011. Gaston Relens was een kunstschilder.

Biografie

Gaston Relens werd geadopteerd door de familie Trouwens (vader Fons en moeder Lisa) uit Hofstade waar hij de lagere school doorliep in de gemeenteschool.

Tussen 1930 en 1936 studeerde Gaston Relens aan de Mechelse academie (o.l.v. Gustave van de Woestyne) en, tussen 1936 en 1938, aan de Koninklijke Academie in Brussel (o.l.v. Anto Carte). Hier behaalde hij, in de hogere afdeling voor de schilderkunst, de titel “grootste onderscheiding” en ontmoette hij zijn vrouw Andrée Dongrie. In 1937 ontving Gaston Relens, met zijn werk “Slag van Woerdingen”, een gouden medaille van de Belgische regering.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog bergde Gaston Relens zijn penselen op en ging hij aan de slag als bediende bij het gemeentebestuur van Hofstade.

In 1957 nam hij zijn schilderspalet opnieuw ter hand. Dit leidde tot een groot aantal nieuwe werken, die omschreven werden als meditatief, intiem, dromerig en vol symboliek. De schilderijen van Gaston Relens zaten vol subtiele en delicate kleurschakeringen wat leidde dat de kunstenaar werd uitgeroepen tot één van de fijnste coloristen.

Gaston Relens stelde nationaal en internationaal tentoon en oogstte veel waardering, o.a. in Londen, Parijs, Rijsel en de rest van Frankrijk, Milaan, Nederland en het Museum van Genève. Omdat hij een teruggetrokken bestaan leidde, kreeg hij echter nooit de erkenning die hij verdiende.

In 2008, op 99-jarige leeftijd, stopte Gaston Relens met schilderen. Zijn oeuvre bestond uit 2.500 werken.

De laatste jaren van zijn leven woonde Gaston Relens in rusthuis "Home Roland" te Schaarbeek. Op eigen verzoek werd Gaston Relens begraven in de Sint-Jozefkerk in Battel, bij Mechelen. Als eerbetoon aan de kunstenaar stond, tijdens de uitvaartplechtigheid, één van zijn werken naast de urne. [1] Deze uitvaart werd geregeld door kunstrecensent Fons de Bleser van de stichting Gaston Relens. [2]

Tentoonstellingen

In 2009 verzorgde de Stad Mechelen een grote overzichtstentoonstelling van zijn werken ter gelegenheid van Gaston Relens’ honderdste verjaardag. Ook Schaarbeek liet zich toen niet onbetuigd. [3]

In datzelfde jaar werden ook vier tentoonstellingen gehouden in Hangar311, gelegen aan de Mechelse Battelsesteenweg. In 2005 had Hangar311 reeds een veertigtal schilderijen, gouaches en monotypes van Gaston Relens tentoongesteld onder de titel “morgen was gisteren vandaag”. [4]

Boeken

In 1990 verscheen het naslagwerk “Gaston Relens” van Alfons de Bleser bij uitgeverij Van Doosselaere (voorwoord Remi de Cnodder). Dit werk van 87 pagina’s werd geïllustreerd door Gaston Relens hemzelf.

In 2000 verscheen de monografie “Gaston Relens” van Joost de Geest (Uitgave Ars Libris).

Stichting

De stichting “Kunstschilder Gaston Relens” bevindt zich op de Battelsesteenweg 309 in Mechelen.

Externe links

Voetnoten

  1. Nieuwsblad – Afscheid van kunstenaar Gaston Relens
  2. Nieuwsbad - Kunstenaar Gaston Relens is 102 jaar jong
  3. Schaerbeek – Des cultures
  4. The Art Server
Translation

Also on Fandom

Random wikia