Fandom

Scratchpad

Generaal Armand de Ceuninck

215,884pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Army general from Mechelen

Armand Léopold Théodore de Ceuninck werd geboren te Mechelen op 27 mei 1858 en overleed te Brussel op 12 april 1935. Armand de Ceuninck was generaal van de Belgische strijdkrachten tijdens Wereldoorlog I.

Biografie

Van 1912 tot 1914 was Armand de Ceuninck sectiefchef van de Generale Staf van het Belgische leger. In 1914 tot 1915 was hij commandant van de 18de Gemengde Brigade (Carabiniers en Grenadiers) en tussen 1915 en 1917 commandant van de 6de Legerdivisie. Van 1917 tot 1918 bezette hij de post van Minister van Oorlog in de Belgische regeringen van Charles de Broqueville en Gerhard Cooreman en van 1918 tot 1920 leidde hij de 4de Legerdivisie als commandant. Uiteindelijk ontving hij de titel van Luitenant-generaal van de divisie Artillerie.

Door zijn optreden als hoofd van één van de geallieerde legers werd hij onderscheiden met verschillende medailles en ontving hij acht frontstrepen. [1] [2]

Frontbeweging

Als generaal tijdens de Eerste Wereldoorlog kreeg Armand de Ceuninck te maken met de Frontbeweging in de loopgraven. Aan het front bestonden de frontsoldaten voor 80 percent uit Vlamingen en kregen zij bevelen van Franstalige officieren. Ook kregen deze Vlaamse frontsoldaten te maken met heel wat discriminatie. De Vlaamse agitatie, waaronder sluikacties, betogingen en insubordinatie, bereikte rond 1916 een hoogtepunt.

Vanaf 1917 werd de repressie tegen de Vlaamsgezinden aan het front verhevigd. Eén van de eerste maatregelen van de nieuwe stafchef, generaal Louis Rucquoy, bestond in de afschaffing van de zogenaamde studiekringen. Ook de censuur op de frontblaadjes werd versterkt. De flamingantische bedrijvigheid verdween als gevolg van deze maatregelen in de illegaliteit, zodat de geheime Frontbeweging ontstond.

De toestand ging van kwaad naar erger toen koning Albert I — tegen de wil van de regering in — in augustus 1917 Armand De Ceuninck tot minister van Oorlog benoemde. Het bestrijden van elke uiting van Vlaamsgezindheid werd door De Ceuninck haast verheven tot oorlogsdoel. Diegenen die tegen de wetsovertredingen inzake taalgebruik protesteerden, werden gestraft, terwijl de overtreders ongemoeid werden gelaten. Eén van de maatregelen bestond in het overplaatsen van verdachte Vlaamsgezinden naar de strafcompagnies (een administratieve maatregel waaraan geen gerechtelijke procedure vooraf diende te gaan).

Aan zijn kabinetschef vertelde De Ceuninck het te betreuren dat hij deze verraders niet gewoon mocht fusilleren. [3]

De Ceunincks acties herstelde de discipline, doch hij werd gematigd door Koning Albert I die de Vlaamse Zaak wel genegen was. [4]

Kazernestraat

De Rue de la Caserne in Mechelen werd omgedoopt tot de Generaal de Ceuninckstraat. Deze straat verbindt de Liersesteenweg met de Maurits Sabbestraat.

Voetnoten

  1. Frontstrepen
  2. Ars Moriendi
  3. Belgische senaat
  4. Politics.be
Translation

Also on Fandom

Random wikia