Fandom

Scratchpad

Gjenreising av Finnmark

216,229pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Gjenreisning av Finnmark

Flere finnfjordinger dro nordover etter krigen og var med på gjenreisningen av Finnmark.

Første som dro i mai 1946 var Leander Johansen. Han var fostersønn til Hanna Johnsen. Leander var bror til Karl på Isberget. Leander kjøpte lastebil i Finnmark.

Disse dro i juni 1946 til Sandnes utenfor Kirkenes:

Håkon Henriksen

Ingvald Andersen

Henry Henriksen

Ingvald Henriksen

Arne Henriksen

Adolf Thomassen

Thomas Thomassen

Alf Thomassen

Toralf Thomassen

Albin Johansen

Wilhelm Johansen

Arbeidsgiver var Einar Fidjeland og var fra Sogn.

Før de begynte arbeidet kjørte Leander alle ned til Kirkenes for å se hva som stod igjen.

Det var ikke mye. Noen hadde laget tak over kjellermuren slik at de bodde i kjelleren. Sykehuset stod igjen.

Finnfjordingene var også og så i inngangen på tunnelen ved Bjørnevatn, der så mange nordmenn (ca 700) hadde holdt seg skjult under krigen. Der inne hadde de laget sykestue, forsamlingssal, sovesal og hadde liketil kyr inne i tunnelen.

Arbeidsfolket fikk 2 kroner og 12 øre for timen (akkord) for å støype stein slik at firmaet kunne komme og hente for å legge kjellermurer. Det ble ca kr. 370,- i måneden. Laget betalte Augusta Olsen (Gusta) for maten.

Gusta, mor til Sonja Aaen, kokte middag til alle. Tørrmat holdt de seg med selv. Huset de spiste i står ennå i dag i krysset, pluss den brakka som butikken var i.

(Augusta Olsen, var gift med en Finnfjording, Odin Meier Olsen, født 08.04.1883, sønn av Ole Bertin Olsen og Marie Olsdatter)

Adolf Thomassen, Toralf Thomassen og Ingvart Henriksen stod for støypinga.

Før de (finnfjordingene) reiste hjem, plukket de bær og hadde med seg.

Alle var der til 12.12.1946, og dro hjem på hurtigruta, gamle Midnattsol i 8-mannslugarer.

Været var ikke det aller beste; nordvest storm med snøbyger. Stort sett alle ble sjøsyke og spydde.

Hurtigruta gikk direkte fra Vardø til Honningsvåg pga været. Pga at kaiene ble brent under krigen måte i så fall småbåter komme ut for å ekspedere hurtigruta og passasjerene. Da båten la fra Vardø surret de sammen alt av løst inventar. Det var det behov for…

Also on Fandom

Random wikia