Fandom

Scratchpad

Gustaaf Van Hoey

215,672pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Composer from Mechelen

Gustaaf van Hoey werd geboren te Mechelen op 26 oktober 1835 en zal er overlijden op 18 januari 1913. Gustaaf van Hoey was een componist, organist en amateur-beiaardier. [1]

Carrière

Als zoon van de kunstschilder Jozef van Hoey gaat hij muziek studeren aan het Brusselse conservatorium, waar hij in aanraking komt Peter Benoit. Hun leraren zijn Fétis en Bosselet. [2]

Gustaaf van Hoey schopt het tot directeur van het Mechelse muziekconservatorium tussen 1868 en 1906. [3]

Tijdens een huldeconcert wordt Gustaaf van Hoey als conservatoriumdirecteur in de bloemetjes gezet. Eén van de personen, die hieraan meewerkt, is de Mechelse soprane Berthe Seroen. [4]

De familie Denijn en de beiaardschool

Gustaaf van Hoey was een vriend van Adolf Denyn, vader van Jef en Edward Denijn. Het is Jef Denyn die les krijgt van Gustaaf van Hoey. Bij de oprichting van de latere Mechelse Beiaardschool door o.a. Jef Denijn wordt een beiaardklavier gekocht bij Gustaaf van Hoey, een toestel dat ooit nog toebehoorde tot de familie Wittman (Louis Wittman was stadsbeiaardier tussen 1841 en 1849 en werd opgevolgd door Adolf Denyn].

Geregeld speelt ook Gustaaf van Hoey op de beiaard van de Sint-Romboutskathedraal. Dit gebeurde meestal op een zondagmorgen.

Huldes

In 1937 schrijft Gaston Feremans een "Cantate voor de Gustaaf van Hoey-hulde". [5][6]

In september 2010 werd in Deinze, tijdens het “September-en Vlaanderenconcert” (naar aanleiding van 500 jaar beiaard en referend naar de 17 Provinciën), de "Sonata" van Gustaaf van Hoey ten hore gebracht. [7]

Externe links

Voetnoten

  1. Beiaardpatrimonium
  2. Vlaamse beiaardvereniging
  3. Muziekband Vlaanderen
  4. Berthe Seroen
  5. Gaston Feremans
  6. Vlaamse Beiaardvereniging
  7. Beiaardconcertenkalender 2010 Stad Deinze
Translation

Also on Fandom

Random wikia