Fandom

Scratchpad

Hendrik Baten

216,244pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Astronomer from Mechelen

Hendrik Baten werd geboren te Mechelen op 24 maart 1246 en overleed te Tongerlo rond 1310. Hendrik Baten was kanunnik, penningmeester en zanger van de Sint-Lambertuskathedraal in Luik (rond 1289), dichter, theoloog, kanselier aan de universiteit van Parijs en een astronoom / astroloog. [1]

Hendrik Baten is ook gekend als Henri, Henry of Heinrich Baten of Bate.

Biografie

Hendrik Baten was ook bedreven in de filosofie [2] en de wiskunde. Rond 1274 behaalde hij zijn Master of Arts-diploma [3] aan de universiteit van Parijs, waar hij leerling was van Thomas van Aquino (van 1266 tot 1272).

Hendrik Baten werkte mee aan het astrolabium. Beschrijvingen werden teruggevonden in diens “Nativitatibus et magistralis compositio astrolabia Henrici Bate”, een naslagwerk dat hij opdroeg aan zijn vriend Willem van Moerbeke. Dit naslagwerk zag het licht in Mechelen rond 1274.

Tussen 1285 en 1295 noteerde Hendrik Baten astronomische tabellen in diens “Tabule Mechlinenses” en in 1292 schreef hij commentaren op de astrologische naslagwerken van Abraham ibn Ezra [4] en Albumasar, dit in samenwerking met de Joodse astronoom Hagin, [5] die bij Hendrik Baten thuis, in Mechelen, tijdelijk logeerde. [6]

In Hendrik Batens “Erroribus Tabularum Alphonsi” wees hij fouten aan die geslopen waren in de Alfonsine Tabellen.

Ook de manuscripten “Speculum divinorum et naturalium quorundam”, [7] “Epistola ad Guidonem Hannoniae Comitem” en “Liber introductorius ad judicia Astrologiae a M. Henrico de Malino in Urbe Fez” waren van zijn hand.

Hendrik Baten was de leraar van Guy van Henegouwen, broer van Jan van Avesnes, graaf van Henegouwen.

Rond 1309 verbleef Hendrik Baten bij de Orde van de Premonstratenzers in Tongerlo, waar hij overleed.

Literatuur

  • ”Henri Bate de Malines” – M. de Wulf – Brussel 1909 [8]
  • ”Henri Bate de Malines. Astronome et philosophe de la fin du XIIIe siècle” – H. Birkenmajer – 1923
  • ”Henri Bate de Malines – ‘Speculum divinorum et quorundam naturalium’ - Étude critique et texte inédit” – G. Wallerand – Leuven 1931 [9]
  • ”Henri Bate de Malines et St. Thomas d'Aquin” – G. Wallerand – Leuven 1934
  • ”Platone e Aristotele nello ‘Speculum’ di H. Bate de Malines" in "Studi Medievali” – T. Gregory - 1961

Het leven en werk van Hendrik Baten werd behandeld op een colloquium aan het South Carolina’s Flagship University op 28 november 2001. [10]

Externe links

Voetnoten

  1. DBNL
  2. “Was ist filosofie im Mittelalter” – Andreas Speer
  3. “Tussen autoriteit en empirie” - Erwin Huizenga
  4. Abraham ben Meir Ibn Ezra
  5. MA – Travels of Serendipity
  6. “1299 - Eén graaf, drie graafschappen” - D.E.H. de Boer & H. Sarfatij
  7. KUL
  8. Bibliografie
  9. Antiqbook
  10. South Carolina’s Flagship University
Translation

Also on Fandom

Random wikia