Fandom

Scratchpad

Iłowa

219,167pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Iłowa - miasto położone na Nizinie Śląskiej, w Borach Dolnośląskch, nad Czerną Małą i Wielką niedaleko Żagania (17 km), oraz Żar (25 km).

Historia

Powstało w 10 wieku, jako osada leśna, na rozstajach szlaków handlowych prowadzących z Żagania do Zgorzelca i z Legnicy do Gubina. W roku 1000 przez okolicę Iłowy przechodził orszak cesarza niemieckiego Ottona III, zdążający na spotkanie z Bolesławem Chrobrym, by połączyć się i wspólnie udać na Zjazd Gnieźnieński. Za czasów panowania Piastów Śląskich miasto nie odgrywało większej roli politycznej. Natomiast w roku 1241, mieszkańcy brali udział w bitwie z Tatarami pod Legnicą.

W okresie rozbicia dzielnicowego Iłowa przeszła pod panowanie czeskie. W roku 1567, ówczesny właściciel, Baltazar Kotowicz, sprzedał miasto i okoliczne lasy, radcy czeskiemu Krzysztofowi von Schellendorf. W roku 1679 Iłowa uzyskała prawa miejskie i z tego okresu pochodzi aktualny herb miasta. Wszystkie elementy herbu wywodzą się z rodowego herbu Promnitzów, gdyż hrabia Baltazar von Promnitz z Żar, wykupił Iłową i spowodował rozkwit miasta.

Pałac w Iłowej zbudowano w 1626 roku. Najpierw była to renesansowa, czterokondygnacyjna budowla z wieżą, którą rozbudowano o barokowe dwukondygnacyjne skrzydło. Obecnie służy mieszkańcom jako siedziba Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych.

W 1902 roku, właścicielem miasta został Henryk von Furstenstein. Przyczynił się do modernizacji pałacu i założenia parku w stylu angielskim, francuskim i japońskim. Do dzisiaj rosną tutaj liczne okazy wielowiekowych drzew, krzewów ozdobnych i rododendronów. Zachował się układ ścieżek, zatoka i wyspy. Hrabia był wielkim miłośnikiem psów różnych ras. Dla nich wybudował tor wyścigowy oraz założył cmentarz z licznymi epitafiami.

W 1939 roku w Iłowej odbyła się wystawa dalii. Oprócz tysiąca odmian kwiatów, zaprezentowano osiągnięcia ogrodnictwa jak i uprawy winorośli, brzoskwiń oraz innych owoców i warzyw.

Co teraz?

Będąc w Iłowej warto wstąpić do kościoła pod wezwaniem Najświętszego Serca Pana Jezusa, a także do kościoła Chrystusa Króla gdzie już od kilku lat organizowany jest Letni Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Koncerty odbywają się w każdą niedzielą sierpnia. Głównym celem festiwalu jest prezentacja historycznego instrumentarium organowego. Organy, mieszczące się w tym kościele, to prawdziwa perła budownictwa organowego na Ziemi Lubuskiej, oparte na najlepszych barokowych wzorcach. Festiwal ma służyć wszystkim odwiedzającym ten zakątek Polski i pragnących przeżyć niezapomniane chwile poprzez kontakt z muzyką organową i kameralną.

W pobliżu przebiega droga szybkiego ruchu A-18 Berlin-Wrocław-Lwów. Iłowa oddalona jest od przejść granicznych z Niemcami: - w Olszynie 40 km. - w Łęknicy 40 km - w Przewozie 25 km - w Zgorzelcu 45 km

Miasto jest zgazyfikowane w 95%. W roku 1998 oddano do użytku nowe ujęcie wody ze stacją uzdatniania. W Iłowej swoje siedziby mają m.in. Bank Spółdzielczy, agencja Banku PKO BP oraz pośrednicy ubezpieczeniowi. W gminie działają: publiczne przedszkole, szkoły podstawowe i gimnazjum, Zespół Szkół Rolniczych, Gminne Centrum Kultury i Sportu, Klub Pracy, Klub Sportowy PIAST, Uczniowski Klub Sportowy, orkiestra strażacka, zespół folklorystyczny. Duży udział w kształtowaniu życia kulturalnego i sportowego ma Gminne Centrum Kultury i Sportu, które prowadzi wszechstronną działalność i jest organizatorem licznych imprez kulturalnych i sportowych. Wymienić w tym miejscu należy: - Letni Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej - Międzynarodowa Prezentacja Orkiestr Dętych - Międzynarodowy Turniej Amatorskich Drużyn w piłkę nożną. Podczas pobytu w naszym mieście spotkacie się z życzliwością, pomocą i gościnnością ze strony mieszkańców, urzędów i instytucji. Przekonało się już o tym ponad 3 tysiące obcokrajowców zameldowanych czasowo w poprzednich latach na terenie naszej gminy. Gmina Iłowa należy do Euroregionu "Sprewa-Nysa-Bóbr" i prowadzi współpracę partnerską z gminą Rietschen w Niemczech. Na terenie Iłowej usytuowany jest zespół pałacowo - parkowy z pięknie utrzymanym budynkiem pałacowym. Do dnia dzisiejszego zachował się secesyjny wygląd części parkowej z początku XX wieku, kiedy to właścicielem dóbr iłowskich stał się hrabia Hochberg. Rosną tu liczne gatunki wielowiekowych drzew, zachował się układ ścieżek, zatoka i wyspy.

Zabytki

Sport

Piast Iłowa

Klub piłkarski założony w latach 40. starego wieku. W dawnych latach klub ten znajdował się nawet w III lidze. Piast może się poszczycić piłkarzami, którzy grali nawet w Lidze Mistrzów. W 2005 roku Piast zbankrutował, teraz przy ul. Piaskowej znajduje się siędziba Vitrosiliconu Iłowa.

Vitrosilicon Iłowa

W mieście działa Klub Sportowy Vitrosilicon Iłowa. Został założony 19 lipca 2005; powstał w miejsce zbankrutowanego klubu Piast Iłowa, którego sportowe tradycje kontynuuje. Vitrosilicon Iłowa oprócz drużyny piłkarskiej seniorów prowadzi także drużyny młodszych grup wiekowych. W pierwszym sezonie istnienia (2005/2006) po zdecydowanym zwycięstwie rozgrywek Klasy B, klub wywalczył awans do rozgrywek Klasy A. Swoje mecze Vitrosilicon rozgrywa na Stadionie Miejskim w Iłowej. Do dyspozycji klubu jest także boisko piłkarskie przy ul. Żagańskiej.

Oprócz sekcji piłkarskiej Klub Sportowy Vitrosilicon prowadzi sekcję szachową - obecnie III Liga.

Barwy klubu: biało-niebieskie.

Stadion

Stadion Miejski w Iłowej mieści się przy ul. Piaskowej 1a. Powstał przed rozpoczęciem II wojny światowej jako miejski kompleks sportowy, składający się z piłkarskiego boiska głównego, obecnie o wymiarach 105 m x 78 m, z wyposażeniem lekkoatletycznym (rzutnie do pchnięcia kulą, rzutu dyskiem i oszczepem, skocznia do skoku w dal) otoczonego 400-metrową bieżnią, z trybunami o pojemności 2.000 miejsc (w tym 768 siedzących), boiska treningowego, 50-metrowego otwartego basenu pływackiego z trampoliną i wieżą do skoków (max. głębokość 4 m) i rekreacyjnego jeziora z wypożyczalnią sprzętu pływającego i restauracją. Po zakończeniu działań wojennych zniszczeniu uległa restauracja, zaniedbane zostało jezioro wraz z infrastrukturą rekreacyjną. Ostatecznie zostało ono zasypane i na jego miejscu powstało trzecie boisko piłkarskie oraz plac do gry w koszykówkę; basen współcześnie skrócono o połowę długości.

Z obiektów stadionowych zarządzanych przez Gminny Ośrodek Kultury i Sportu korzystają piłkarze Vitrosiliconu Iłowa i UKS Iłowa.

Also on Fandom

Random wikia