Fandom

Scratchpad

Ilimajoki

215,854pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Ilimajoki (ruottiksi Ilmola) on vuonna 1865 perustettu Suomen kunta, joka sijaittoo Etelä-Pohojammaan maakunnas, Länsi-Suomen läänis. Kunnas asuu 11 649 ihimistä ja sen pinta-ala on 579,79 km², josta 2,89 km² on vettä. Väestötiheys on 20,2 ihimistä/km².

Ilimajoen naapurikunnat ovat Isookyrö, Jalasjärvi, Jurva, Kurikka, Laihia, Seinäjoki ja Ylistaro.

Ilimajoki on kuuluusa kulttuuristansa ja urheilustansa. Ilimajoella vuosittaan järijestettävät Ilimajoen musiikkijuhulat kerää paikkakunnalle tuhansia oopperavierahia. Ilimajoella toimii myös luukuusia kuoroja.

Urheelun saralla Ilimajoki on kasvattanu useeta menestynehiä painijoota kuten Arvo Haaviston ja Marko Yli-Hannukselan. Myös keihäänheittäjä Tero Pitkämäen kotikunta on Ilmajoki. Tämäl'lisäksi Ilimajoella on miesten superpesisjoukkue Koskenkorvan Urheelijat (KoU), joka pelaa kotiottelunsa Koskenkorvalla sijaittevalla pesäpallostarionilla. Naisten pesäpalloa Ilimajoella puolestaan erustaa Ilmajoen Kisaalijat (IK), jonka erustusjoukkueet pelaa ottelunsa keskustan tuntumas sijaittevalla Keskuskentällä. Vaikka Ilimajoki yhyristetähänki pesäpallohon ja painihin, niiren harrastajamäärä ei yhteenlaskettunakaan yllä jalakapallon tasolle.[1] Talavella pelattavista lajiista salipänri on noussu Ilimajoella ykköslajiksi.

Ilimajoen halaki virtaa Etelä-Pohojammaan isoon joki Kyröjjoki.

Kylät

Ahonkylä, Huissi, Jouppila, Kiikerinkylä, Kirkonkylä, Koskenkorva, Könni, Luoma, Munakka, Nopankylä, Palo, Peltoniemi, Peräkylä, Peurala, Pojanluoma, Rengonkylä, Röyskölä, Seittunkylä, Tuomikylä, Ujaistenkylä, Varpahaaskylä

Historia

Ilimajoen kappeliseurakunta, josta Ilimajoen kunta on saanut alakunsa, perustettihin vuonna 1516. Ilimajoen emäpitäjästä on aijjan kulues irtautunu Alavus, Jalasjärvi, Kauhajoki, Kurikka, Peräseinäjoki ja Seinäjoki. 1500-luvun lopulla käyryn nuijasoran talonpoikien johtaja Jaakko Ilikka oli Ilimajoelta.

Ilimajoella on myös useeta aitoja puolitoista- ja kaksfooninkisia pohojalaastaloja. Myös Ilimajoella valamistetut könninkellot kertoo Ilimajoen pitkäikääsestä rakennus- ja suunnitteluperinteestä.

Kunnanvaltuusto

Ilimajoen kunnanvaltuustossa on 35 paikkaa. Vuoren 2004 kunnallisvaaliis yhtehensä 8 773 äänioikeutetusta 69,6 rosenttia äänesti. Äänestysrosentti kasvoo erellisistä vaaliista 2,3 rosenttiyksikköä. [2] Ilimajoen kunnanvaltuuston nykyysenä puheenjohtajana toimii Keskustan Paula Sihto ja kunnanhallituksen puheenjohtajana Keskustan Veli Haavisto.[3]

Puolue Äänimäärä Rosenttimäärä Paikkamäärä Muutos
Suomen Keskusta 3 109 49,2 17 -1
Kansallinen Kokoomus 1 360 22,4 8 +1
Suomen Sosiaalidemokraattinen Puolue 1 083 17,8 6 0
Perussuomalaaset 518 8,5 3 +1
Kristillisremokraatit 124 2,0 1 0

Nähtävyyksiä

Yritystoiminta

Yritystoiminnal'on pitkät perinteet Ilimajoella. Ilimajoella on melekeen 1 000 yritystä, joista suurimpana Altian Koskenkorvan teheras, johona valamistetahan etanooliraaka-ainetta tunnettuhun Koskenkorvan viinahan. Ilimajoki on myös voimakas maatalouspitäjä.

Liikenne

Ilimajoen halaki kulukoo valtatiet 3, 19 ja 18 sekä kantatie 67. Ilimajoen Rengonkyläs on myös lentoasema, josta kulukoo säännöllinen reittiliikenne Helsinkihin. Lisäksi kunnan läpi kulukoo Suupohjan ratana tunnettu rataosa Seinäjoki–Kaskinen.

Ilimajoelt'on noin 360 kilometriä Helsinkihin, noin 70 kilometriä Vaashaan ja noin 15 kilometriä Seinäjoelle.

Koulutus

Ilimajoell'on paikkakunnan kokoon nähären melko runsahat koulutusmaharollisuuret. Peruskoulujen ja lukion lisäksi Ilimajoell'on Tairon ja kulttuurin oppilaitos, TaiKu sekä Etelä-Pohojammaan opisto, johona voi suorittaa esimerkiksi avoomen yliopiston tutkintoja, käyrä lukion aineiren kertaus- ja apireppauskurssia tai valamistautua eri yliopistojen pääsykokeesihin. Ilimajoella sijaittoo myös Ilimajoen maatalousoppilaitos, jok'on osa Seinäjoen ammattikorkiakoulua.

Kuuluusia Ilimajoella syntynehiä, kuollehia tai vaikuttanehia henkilöötä

Muita kuuluusia ilimajokelaasia yhtyehiä, yhyristyksiä tai ryhymiä

Lähtehet

  1. Heikkinen, Petri: "Jalkapallo valtasi perinnemaiseman". Pohojalaanen, 19. joulukuuta 2006
  2. HS:n kunnallisvaalien tulospalvelu
  3. Ilmajoen kunnan luottamushenkilöorganisaatio

Aiheesta muualla

Also on Fandom

Random wikia