Fandom

Scratchpad

Jan-Baptist de Bay

216,229pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Sculptors from Mechelen

De Bay Hof van Busleyden

Hof van Busleyden

Jean-Baptiste de Bay Sr. werd geboren te Mechelen in 1779 en overleed in 1864. Hij was de vader van Jean-Baptiste de Bay Jr [1] (Parijs 1802 – 1862), die leerling was van Jan-Frans van Geel. Beide personen waren beeldhouwers. De buste van J.B. de Bay is terug te vinden in het Mechelse museum Hof van Busleyden [2]. Jean-Baptiste de Bay Sr. schopte het zelfs tot restauratiedirecteur en conservator van de afdeling Sculpturen in het Louvre in Parijs.

Oeuvre [3]

Al heel jong vinden we Jean-Baptiste de Bay terug in Frankrijk waar men hem vraagt voor de uitvoering van tien grote beeldhouwwerken voor de stad Nantes, waaronder een beeld van Jean Bart, van René Duguay-Trouin [4], van Duquesne en van Cossard, naast de toen vier gekende continenten en een voorstelling van zowel de Astronomie als de Voorzichtigheid.

In 1817 stelde Jean-Baptiste de Bay tentoon in het Salon van Nantes met beeldmodellen van Sint-Pieter, Sint-Paulus en Johannes de Doper, die voorzien zijn voor de Kathedraal van Nantes.

In die periode beeldhouwde hij een zestigtal bustes, van beroemde Fransen, voor de plaatselijke bibliotheek waardoor hij de Medaille d’Or ontving.

Rond 1822 fabriceerde Jean-Baptiste de Bay een marmeren standbeeld van de Chancelier de l’ Hôpital, in opdracht van de stad Aigueperse, waardoor hij een decoratie ontving van het Légion-d’honneur (1824).

Het volgende jaar werd hem opgedragen om drie bas-reliëfs te maken voor de beurs van Parijs : Amerika, Afrika en Mercurius, die de handel beschermt.

In 1827 beeldhouwde Jean-Baptiste de Bay een slapende Argus voor het Palais de Compiègne, een beeld van Léonidas en een groep van beelden die de Drie Parques voorstellen.

In 1829 werkte hij aan een kolossaal bronzen beeld van Lodewijk de Veertiende voor de stad Montpellier.

Tussendoor werkte Jean-Baptiste de Bay ook aan marmeren bustes van Montesquieu en de Heilige Simon, net zoals aan de buste van M. Gros.

In 1845 werd, met een Koninklijk Belgisch besluit, een gedeelte van de door Staatswege aan Schone Kunsten toebedeelde gelden gebruikt om het Paleis der Natie in Brussel te versieren met standbeelden en schilderijen door de toenmalige beste kunstenaars van België. Eén van de zes beeldhouwers, die belast worden met het vervaardigen is Jean-Baptiste de Bay, die zich toelegt op het beitelen, uit Franse steen, van Keizer Karel V. [5]

Père et Fils

Op de internationale kunstmarkten en in kunststeden over heel Europa vinden we de beelden terug van zowel vader als zoon. Om vader en zoon gescheiden te houden vinden we dan ook meestal de termen “Père” en “Fils” terug bij de voorstelling van één van hun werken [6] [7].

Welgevormd

In 2006 vinden we werken terug van Jean-Baptiste de Bay in de tentoonstelling “Welgevormd, Mechelse beeldhouwers in Europa 1780-1850”, opgezet door het Lamot-Erfgoedcentrum [8]. Deze tentoonstelling stelde een zevental Mechelse beeldhouwers tentoon uit de 19e eeuw. Naast Jean-Baptiste de Bay werden er ook werken, maar ook tekeningen, studies en uitvoerigen, getoond van Lucas Fayd’herbe, Louis Royer en Joseph Tuerlinckx [9].

Externe links

Voetnoten

  1. Jean-Baptiste de Bay Jr.
  2. Buste in het Hof van Busleyden
  3. Museum of painting and sculpture
  4. René Duguay-Trouin
  5. DBNL
  6. J.B. de Bay Père / Parissculptures
  7. J.B. de Bay Père
  8. Lamot-Erfgoedcentrum
  9. Welgevormd
Translation

Also on Fandom

Random wikia