Fandom

Scratchpad

Jan Joris

215,759pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Opera singer from Mechelen

Jan Joris werd geboren te Mechelen op 8 november 1927 en overleed op 20 november 2011. Jan Joris was een operazanger en vader van de jazzmuzikant-en componist Chris Joris.

Biografie

NIR / BRT

In 1951 werd Jan Joris solist bij de toenmalige NIR. Hier verleende Jan Joris de medewerking aan honderden radio-en TV-programma’s, voornamelijk in de jaren ’60 en ’70 van de Twintigste Eeuw.

Jan Joris bracht LP’s en CD’s uit en werkte samen met het BRT-orkest o.l.v. Ali Rahbari.

Opera

In 1961 werd Jan Joris eerste bariton aan de Koninklijke Vlaamse Opera in Antwerpen (later omgevormd tot de Opera van Vlaanderen). Hier vertolkte hij hoofdrollen in meer dan 180 opera’s, operettes en musicals.

Jan Joris vertolkte ook gastoptredens bij het Opera Forum uit Enschede, bij de Jandora Opera Company en in verschillende operahuizen (Gent, Luik en Aix-en-Provence).

Zijn concertreizen brachten hem overal in Europa, waaronder een rondreis in de Scandinavische landen in opdracht van de toenmalige BRT.

Mechelen

In Mechelen was Jan Joris ereleraar Zang aan het muziekconservatorium. Deze rol vervulde hij ook aan de Gentse Rijksmuziekacademie.

In 1965 verzorgde Jan Joris in Mechelen, in samenwerking met de Mechelse componist en muziekpedagoog Peter Cabus, de officiële herdenking van de Guldensporenslag met een Guldensporenconcert in de Stedelijke Stadsfeestzaal. Dit concert werd ingericht door het orkest van het Mechelse Conservatorium. [1]

Jan Joris overleed na een langdurige strijd tegen kanker.

Externe links

Voetnoten

  1. Ethesis - De Vlaamse Beweging in Mechelen
Translation

Also on Fandom

Random wikia