Fandom

Scratchpad

Jeanne Hellemans

215,972pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Nurse from Mechelen

Sint-Elisabethskliniek

Sint-Elisabethskliniek

Jeanne Caroline Marie Hellemans werd geboren op 16 augustus 1879 te Vilvoorde en overleed op 11 juni 1962 in Mechelen. Jeanne Hellemans was een verpleegster en de stuwende kracht achter het Sint-Elizabethziekenhuis in Mechelen.

Biografie

Jeanne Hellemans verhuisde met haar familie van Vilvoorde naar de Keizerstraat in Mechelen waar haar vader tot vrederechter was benoemd.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog was Jeanne Hellemans verpleegster in het Belgische leger (Militair gasthuis “Petit Fort Philippe” in Calais).

Na haar terugkeer naar Mechelen in 1920 gaf ze les verpleegkunde in het Onze-Lieve-Vrouw Gasthuis en werd ze voorzitter van het Nationaal Verbond van Belgische Verpleegsters.

In 1921 werd Jeanne Hellemans verkozen in de Mechelse gemeenteraad en werd zij schepen van de Burgerlijke stand. In die periode stichtte zij het Sint-Elizabethziekenhuis in de Goswin de Stassartstraat, dat tevens een school voor verpleegsters, een internaat, een kraam-en kinderafdeling bevatte.

Als ondernemende vrouw was Jeanne Hellemans voorzitster van het Nationaal Verbond van Belgische Verpleegsters (1923-1935), ondervoorzitster van de Vlaamse Afdeling van de Association des Infirmières Catholiques de Belgique (1924), voorzitster van de katholieke verpleegsters in Mechelen (1930) en voorzitster van de Vereniging voor Katholieke Verpleegsters en Vroedvrouwen der Vlaamsche Gouwen [1] in België (1937).

Tijdens een inslag van een V-bom op het Sint-Elisabethziekenhuis in Wereldoorlog II liep Jeanne Hellemans enkele verwondingen op.

Erkenning

Een straat in Mechelen werd genoemd naar Jeanne Hellemans. Deze is gesitueerd in de buurt van de Europalaan in Mechelen.

In 2012 zette Duffel Jeanne Hellemans in de kijker tijdens de Erfgoeddag. [2]

Renovatie

In 2010 was er de intensie om het Sint-Elisabethziekenhuis om te bouwen tot een viersterrenhotel met zwembad. [3]

Externe links

Voetnoten

  1. Gouw
  2. Duffel – Heldinnen in de zorg
  3. De Redactie
Translation

Also on Fandom

Random wikia