Fandom

Scratchpad

Jyväskylä

216,261pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Jyväskylä on Keski-Suomen maakunnan ja Jyväskylän seutukunnan keskuskaupunki Päijänteen rannalla. Jyväskyläs oli 31. tuokokuuta 2008 85 312 asukasta,[1] ja maanmittauslaitos on 1. tammikuuta 2008 räknänny sen pinta-alaksi 137,47 km², josta 105,85 km² on maata ja loput 31,62 km² järviä tai jokia.[2]

Jyväskylän naapurikunnat on Jyväskylän maalaaskunta, Muurame ja Toivakka.

Jyväskyläs on yliopisto ja kaikemmoisia muita oppilaitoksia. Työpaikkoja kaupungis on jotakuinki 46 500. Tärkeetä työnantajia on Mettoo Paper Oy, M-Realin Kankahan paperiteheras ja Moventas Oy.

Jyväskylä on Suomen yhyreksänneksi suurin kaupunki. Jyväskylän seutu on yks Suomen viirestä kasvukeskuksesta (pääkaupunkiseurun ja Tampereen, Turuun ja Oulun seutujen kans).

Jyväskylän kaupunginvaltuusto ja Jyväskylän maalaaskunnan kunnanvaltuusto päätti 18. helemikuuta 2008, notta molemmat kunnat lakkautetahan 31. joulukuuta 2008, ja 1. tammikuuta 2009 pykätähän pystyhyn uus Jyväskylän kaupunki, johonka liittetähän niiren lisäksi Korpilaharen kunta.[3] Uures kunnas kortteeraa yli 125 000 ihimistä, ja sen pinta-ala on 1466,46 neliökilometriä.

Aiheesta muualla

Cite error: <ref> tags exist, but no <references/> tag was found

Also on Fandom

Random wikia