Fandom

Scratchpad

Kamizelka

215,901pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Nowela z sokołem – „Kamizelka”

Kamizelka – nowela Bolesława Prusa, wydana w 1882 roku, utworzona w okresie Pozytywizmu. Miejscem akcji jest Warszawa.

Fabuła utworu

Tytułowa kamizelka została kupiona przez narratora, od handlarza (Żyd) za pół rubla; niegdyś należała ona do jego sąsiadów. Po działaniach właścicieli jest z przodu spłowiała, ma dużo plam, przetarty tył, nie ma guzików, na brzegu ma dziurkę i co w niej najciekawsze 2 ściągacze: pierwszy ze sprzączką skrócony i przyszyty, a drugi pokłuty ząbkami sprzączki. Kamizelka była "chora" i przypominała o smutku sąsiadów.

Małżeństwo do którego niegdyś należała kamizelka przyjechało do kamienicy na początku kwietnia, wstawali dość rano, pili herbatę z blaszanego samowaru, razem wychodzili do miasta: ona na lekcje (nauczycielka), on do biura (urzędnik) byli ludźmi młodymi, ani ładnymi, ani brzydkimi, spokojnymi, pani: szczupła, lubiła szyć, a pan tęgi, dużo pracował, byli ubodzy, troszczyli się o siebie nawzajem, co niedzielę wychodzili na spacer i wracali wieczorem. W kwietniu mieszkali z ich służącą, w lipcu zostali sami, a w październiku została tylko pani, gdyż mąż zmarł. W/w skracane sprzączki były od jego kamizelki. Jedną skracał on sam by nie martwić żony, drugą ona by dodać mu otuchy. Tym sposobem nawzajem się oszukiwali w sprawie zdrowia pana domu. Po jego śmierci pani wyjechała.

Nowela z sokołem

Narrator auktorialny – wyrażający swoje poglądy, opinie; czasem obiektywny, pierwszoosobowy.

Sokół noweli – stale powtarzający się motyw fabuły, który stanowi jej spoiwo; nazwa pochodzi od jednej z nowel Boccacia pt. „Sokół” (jedna z nowel „Dekameronu”), w której to właśnie sokół był elementem stale obecnym w fabule.

Motywy:

  • śnieg – symbol zapomnienia, obumierania, czystości
  • Kamizelka – spoiwo zaczynające i kończące akcję, symbol miłości, poświęcenia, skłania do refleksji, symbol statusu majątkowego, symbol choroby

Cechy noweli:

  • utwór epicki niewielkich rozmiarów
  • wyrazista narysowana, skondensowana akcja, która zmierza do wyraźnego punktu kulminacyjnego, a następnie do puenty
  • jednowątkowa fabuła, brak epizodów
  • ograniczenie opisów postaci
  • autor posługuje się typowymi środkami stylistycznymi i kompozycyjnymi: kontrastem, gradacją napięcia, powtórzeniami, motywem niespodzianki, inwersją czasową, wprowadzeniem symbolicznego przedmiotu lub osoby.
  • narrator 3-osobowy – relacjonuje wydarzenia, wszechwiedzący, auktorialny, pojawia się narrator faktyczny, narrator staje się bohaterem; ograniczony jest monologiem wewnętrznym,
  • występuje też pierwszoosobowy, subiektywny narrator, co sprzyja autentyczności wydarzeń
  • najczęściej brak komentarzy
  • istnienie więzi przyczynowo-skutkowej

Pozytywizm
Pozytywizm
Wypracowanie
Uploadimage

Also on Fandom

Random wikia