Fandom

Scratchpad

Kauhajoki

215,910pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Kauhajoki on kaupunki Etelä-Pohojammaan maakunnas, Länsi-Suomen läänis. Kunnan väkiluku on 14 428, ja sen pinta-ala on 1 315,72 km², josta 16,45 km² on vesistöjä. Väestötiheys on 11,1 asukasta/km². Suurin osa Kauhajoesta sijaittoo Suomenselän verenjakajaseurun pohojoospuolella. Kaupungin pinta-alasta suurin osa on läntehen ja pohjoosehen loivasti laskevaa tasankoa.

Kauhajoen naapurikunnat on Honkajoki eteläs, Isojoki lounahas, Jalasjärvi iräs, Karijoki lännes, Karvia kaakos, Kurikka pohojooses ja Teuva lännes.

Historia

Kauhajoen asukasluvun kehittyminen
Vuosi Asukasluku
196317 508, joista miehiä 9 017 ja naisia 8 491
1986n. 15 500
2000n. 15 000
200714 412

Pysyvää asutusta nykyysen Kauhajoen alueell'on ollu 1500-luvun puolivälistä asti. Vuonna 1584 paikkakunnalle rakennettihin oma kappelitupa. Rakentaminen oli ensimmäänen ele oman yhteesön perustamisesta. Myöhemmin tästä aluusta kehittyy Kauhajoen kappeliseurakunta, joka vuonna 1858 eros Ilimajoesta ittenääseksi seurakunnaksensa. Kauhajoen kunta perustettihin vuonna 1868 ja siitä tuli kaupunki 1. heinäkuuta 2001.

Suomen eruskunta kokoontuu salaasesti Kauhajoella talavisoran aikana 1. joulukuuta 193912. joulukuuta 1940. Kokoontumispaikka sijaitti Sanssin koulun puisen osan yläkerras. Tämän johorosta Kauhajoen vaakunas on kaks puhemiehen nuijaa.

Kylät

Aroonkylä, Filppula (myös Filippukylä), Harijankylä, Hangaaskylä, Hyyppä, Ikkeläjärvi, Järvikylä, Kainaasto, Kauhajärvi, Keturinkylä, Kokoonkylä, Korpikylä, Koskenkylä, Kuutinkylä, Käyränkylä, Luomankylä, Lustila, Muurahaanen, Möykkykylä, Nirvankylä, Nummijärvi, Nummikoski, Piipari, Pukkila, Päntäne (myös Päntälä), Puskankylä, Sahankylä, Savikylä, Turijankylä, Uuroonkylä, Äijöönkylä.

Tapahtumat

Kauhajoella järijestetähän raskaasehen rokkihin keskittyvä Nummirock joka juhannus. Muita tapahtumia on jokasyksyyset Ruokamessut, Sampakarnevaalit sekä kesä- ja talavimarkkinat.

Nähtävyyret

Kuuluusia Kauhajoella syntynehiä, kuollehia tai vaikuttaneita henkilöötä

Aiheesta muualla

Also on Fandom

Random wikia