Fandom

Scratchpad

Kurikka

215,866pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Kurikka on Suomen kaupunki, joka sijaittoo Etelä-Pohojammaan maakunnas, Länsi-Suomen läänis. Kunnas asuu 10 537 ihimistä ja sen pinta-ala on 465,16 km², josta 3,41 km² on vettä. Väestötiheys on 22,8 ihimistä/km².

Kurikan naapurikunnat on Ilimajoki, Jalasjärvi, Jurva, Kauhajoki ja Teuva.

Kurikka muorostuu 23 kylästä, jokka on: Hakuni, Juonenkylä, Kakkuri, Kamppi, Keskusta, Korvenkylä, Laulaja, Levi, Lohiluoma, Luomainkylä, Luopa, Lusankylä, Mieto (myös Mietaa), Myllykylä, Oppahammäki, Panttila, Pitkämönkylä, Polovenkylä, Syvänojankylä, Säntti, Tuiskula, Varpahaaskylä ja Viitala.

Historia

Kurikan asutuksest'on kirijallisia toristehia vuoresta 1412 alakaen. Näihin aikoohin Kurikkahan saapuu ensimmääseksi asukkaaksi perimätieron mukahan yks Heikki. Soli kotoosin Huittisten pitäjän Lauttakylän kylästä. Se päätyy hirviä jälijittäen Kurikkahan, ja tämän johorosta sitä haastetahan Hirvi-Heikiksi. Ku olosuhtehet parani Suomes, alakoo Kurikaski teollistuminen 1800-luvun aluus metalli- ja puuteollisuuren saroolla. Kunta ittenäästyy vuonna 1868 ja sai kauppalanoikeuret vuonna 1966. Kaupunki Kurikasta tuli vuonna 1977.

Talouselämä

Nykypäivänä Kurikas on useeta teollisuusyrityksiä. Isoon työllistäjä on työkoneeren ohojaamoja valamistava Rautaruukki Oy (entinen Velsa). Rautaruukill'on yli 400 ihimistä töis. Myös Pohojammaan Kaluste Oy työllistää yli 100 henkilöä. Työllisestä työvoimasta 53,2 % työskentelöö palavelusektorilla. Siitä huolimatta maa- ja mettätalouren osuus on 9,4 % työllisestä työvoimasta.

Politiikka

Kunnallisvaaliis vuonna 2004 jakautuu 35 paikkaa kaupunginvaltuustos näin: Suomen Keskusta 17 paikkaa, Kansallinen Kokoomus kahareksan paikkaa, SDP seittemän paikkaa, Kristillisremokraatit yks paikka, Vasemmistoliitto yks paikka ja Perussuomalaaset yks paikka. Kaupunginjohtajana toimii Kimmo Jarva.

Liikenne

Kurikka sijaittoo liikenteellisesti hyväs paikas. Kurikast'on hyvät tieyhteyret muummuas Seinäjoelle, Vaasahan ja Tampereelle. Kaupungin läpi kulukoo valtatie 3 Helsingistä Vaasahan ja kantatie 67 Seinäjoelta Kaskisihin. Lisäksi Suupohjan rata Seinäjoelta Kaskisihin kulukoo kaupungin lävitte. Nykyysin rata toimii pelekästänsä tavaraliikentehen takia. Henkilöliikenne radalla loppuu vuonna 1968.

Välimatkoja

  • Helsinkihin 346 kilometriä
  • Tamperehelle 169 km
  • Turkuhun 275 km
  • Ouluhun 357 km
  • Lahtehen 294 km
  • Kuopiohon 340 km
  • Jyväskylähän 214 km
  • Porihin 153 km
  • Vaasahan 76 km
  • Seinäjoelle 32 km

Nähtävyyret

Urheelu

Kurikas toimii Kurikan Ryhti, jonka lajiina on ampumahiihto, hiihto, jalakapallo, jousiammunta, jääkiekko, lentopallo, salipänri, sulukapallo, uinti ja yleesurheelu. Sel' lisäksi Rasti-Kurikka on menestyny suunnistusseura. Kurikan Seipukan on menestyny judoseura. Kurikas on jäähalli, uimahalli, tennishalli ja urheelukeskus, johona on yleesurheilukenttä, pesä- ja jalakapallokenttä, tenniskenttä, kuntorata ja hiekkatekonurmikenttä. Kurikas on lisäksi monitoimikeskus, Monnari, johona voi harrastaa normaalien sisäurheelulajien lisäksi skuossia ja jousiammuntaa.

Kuuluusia kurikkalaasia

Ystävyyskunnat

Lähtehet

Aiheesta muualla

Also on Fandom

Random wikia