Fandom

Scratchpad

Léo Louveaux

216,209pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Farmacist / politician from Mechelen

IJzerenleen Apotheek Leo Louveaux

IJzerenleen met apotheek Léo Louveaux

Léo Jan Jozef Louveaux werd geboren te Mechelen op 5 april 1868 en overleed te Mechelen op 24 mei 1949. Léo Louveaux was een apotheker / historicus [1] op de IJzerenleen en politicus.

Biografie

Léo Louveaux was leerling aan het Mechelse atheneum en behaalde zijn apothekersdiploma aan de Leuvense universiteit.

Léo Louveaux richtte een apotheek op in het huis Van Velsen op de IJzerenleen in Mechelen. In 1906 volgde hij de Mechelse arts en schepen Hector Le Blus op als schepen in Mechelen.

In 1912 werd in Mechelen een beroepsvereniging opgericht voor apothekers. Léo Louveaux werd er de schatbewaarder en secretaris van. Tijdens een “Farmaceutische Dag” van het B.A.M. (Beroepsvereniging van Apothekers in Mechelen) op 17 september 1936 klaagde Léo Louveaux de Mechelse mistoestanden aan. De belangen van de doelgroep (daarvoor waren apothekers, jarenlang, individualistisch die er dan ook nog eens alleen voor stonden) werden door Léà Louveaux met hand en tand verdedigd. Dit uitte zich vooral in zijn boek “La Pharmacie à Malines”, wat nog steeds wordt beschouwd als een baanbrekend werk.

De Farmacie in Mechelen was in 1900 al een keer bestudeerd door G. Van Doorslaer met een artikel in de “Handelingen van Mechelen”. Léo Louveaux deed dat ook in 1938 met een tweetal artikelen. En in 1962 herhaalde apotheker René Van den Heuvel dit als secretaris van de Beroepsvereniging van Apothekers van Mechelen t.a.v. het Gouden Jubileum. [2]

Léo Louveaux schreef ook een heleboel naslagwerken in periodieken die verband hielden met zijn beroep. Zijn “La Pharmacie à Malines” bestond uit een drietal onderdelen waaronder “La pharmacie à Malines du XVI au XVIII' siècle” en “La Pharmacie à Malines du 1794 à 1814” en “La pharmacie à Malines du 1815 à 1900”.

Familiebanden

Léo Louveaux had enkele kinderen waaronder Charles Louis Louveaux (1905). Charles Louis Louveaux bleef in het bezit van de originele attesten van zijn vader.

In 1908 werd ene K. Louveaux verkozen tot schepen in Mechelen. Deze K. Louveaux werd ook teruggevonden op een verkiezingspropaganda van de Mechelse Katholieke Nationale Partij voor de parlementaire verkiezingen van 20 november 1921. [3]

Ene Charles Louveaux was dokter en wethouder en leefde in de Hanswijkstraat 7. In diezelfde straat, op het huisnummer 75, woonde ook een Paul Louveaux die een mijningenieur was. Beide personen waren lid van het Cercle Archeoligue, Litteraire et Artistique de Malines.

Externe links

Voetnoten

  1. Vlaams Instituut voor Geschiedenis – Repertorium van ambtsdragers en ambtenaren
  2. Kring voor de geschiedenis van de Pharmacie in Benelux – blz 7
  3. Odis
Translation

Also on Fandom

Random wikia