Fandom

Scratchpad

Linedance

221,938pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Linedance eller line dance.

Headline text

Linedance är en av många country & western dansstilar och är bland de mest allsidiga dansformer som finns. Dansstegen är inlånade från de flesta dansstilar i världen – rock & roll, step, hiphop, latinamerikansk, klassisk m.fl.

Dansmusiken varierar från country till pop och disko.

Dansarna står på rader – lines. Man gör inte några formationer som man gör i squaredance och folkdans utan man håller sig till "lines".

Varje dans består av fasta kombinationer av danssteg som upprepas under dansens gång till 16, 24, 32. 48, 64 eller fler taktslag i musiken, Varje sådan serie kallas för "vägg". Dansen byter riktningar eftersom varje serie innehåller vändningar.

Det finns flera tusen danser och varje dag skapar korreograferna nya. Alla har ett eget namn och sina egna stegkombinationer som dansarna lär sig utantill.

Linedance kan dansas på alla nivåer.!

Forskning kring Linedance visar att just linedansens stampande och klappande kan öka bentätheten med 25 %. Dessutom ökar syreupptagningsförmågan, hjärtverksamheten stimuleras och koordinationen förbättras genom dansen. Skaderisken är dessutom liten. På köpet ökar den sociala kontakten och gemenskapen.

Linedancebild

linedance