FANDOM

Translation : The bygone Mercedes assembly plant in Mechelen

IMA Mercedes Rode Kruisplein Mechelen

I.M.A. Mechelen

De Mercedes-Benz Universal is een verzamelnaam voor de eerste breaks van de Duitse Autofabrikant en DaimlerChrysler dochter Mercedes-Benz. De auto's werden tussen 1964 en 1973 gebouwd in de fabriek I.M.A. Malines te Mechelen. Het eerste model waarvan men een breakuitvoering bouwde was de W110-versie van de 230 in 1964. Later volgden nog onder meer de W111 (220), W114 (230), W115 (220) en 250SE (250).

I.M.A. Malines

I.M.A. (Importateur des Moteurs et d'Automobiles) was invoerder van verscheidene automerken. Het oorspronkelijk bedrijf was opgericht in 1951 en aanvankelijk in Brussel gevestigd. Het verhuisde in 1954 naar een nieuwe assemblagefabriek te Mechelen, I.M.A. Malines. In Brussel importeerde men enkel Mercedes-Benz auto's; in Mechelen werden er geassembleerd.

I.M.A. bouwde tussen 1964 en 1973 exclusief de Stationcar-versies (de zogenaamde Mercedes-Benz Universal) van verschillende modellen Mercedes-Benz. In deze fabriek werden bepaalde delen zelf gemaakt, zoals het dak en het kofferdeksel. De motoren kwamen uit de Mercedes-Benzfabriek in Untertürkheim. Alle andere onderdelen kwamen uit Sindelfingen. Sommige stukken kwamen van de lokale markt zoals oa. de vensters. Wellicht is het ironisch dat de auto's in België door deze fabricatie 40% goedkoper waren dan in Duitsland. Het bedrijf produceerde tot 1973 zo'n 78.568 auto's. Daarna ging het bedrijf de SAAB 99 assembleren, tot de deal met SAAB in 1978 eindigde.

Mercedes Universal Station Wagens

Dit onderdeel gaat over de Mercedes Universal Station Wagens die in Mechelen, bij IMA, gemaakt werden van 1964 tot 1973, meer specifiiek de laatste W114 en W115 modellen.

Voor 1964 waren er geen echte Mercedes Station Wagons beschikbaar. De schaarse klanten die er een wilden moesten zich richten tot carrossiers zoals Binz en Miesen (firma’s die nog bestaan en die zich toen al eerder specialiseerden in ziekenwagens en lijkwagens). In 1964 dus, begon men te Mechelen, bij IMA, een bedrijf waar men Mercedes auto’s assembleerde, met de fabricage, in eigen beheer, van de Universal Station Wagon van Mercedes. Die was in 1964 gebaseerd op de W110 en later de W111.

Wij beperken ons in dit onderdeel tot de laatste modellen die in Mechelen van de band gerold zijn, meer bepaald Station wagons op basis van de Mercedes 220D, 220 en 230 van het type W114 en W115. Deze werden bij IMA gemaakt in de periode 1971 – 1973. En alhoewel in die periode ook de personenwagens verder gemonteerd werden, laten wij deze laatste, in dit onderdeel even links liggen en spreken wij enkel over de Station wagons.

Voor een Universal Station Wagon van Mercedes had de eventuele klant de keuze tussen de motorversies 220D, 220 en 230 van Mercedes. Als basis diende de personenwagenversie die dezelfde typebenaming droeg.

De IMA-producten hadden de degelijkheid van Mercedes en behielden toch de elegantie ervan (zowel boven als onder). Eventueel kon de klant zelfs nog kiezen uit een versie met automatische versnellingsbak. Men liet dus de motor ongewijzigd, maar het dak werd verhoogd zodat omvangrijker zaken konden geladen worden.

Het klantenbestand voor een Universal was, in die tijd althans, eerder beperkt. Daarbij kwam dan nog dat de wagen in de thuisbasis Duitsland duur was, want daar ging het om een ingevoerde auto (Hij was gemaakt in België en werd belast met invoertaks). Het gevolg van dit alles was dat de ketting voor de Mercedes Universal en trouwens de montage van Mercedes in het algemeen in Mechelen stilgelegd werd in 1973. Men ging na een tijd over tot de montage van Saab maar in 1978 ging de fabriek definitief dicht.

Een stuk Belgische autogeschiedenis die nu tot het verleden behoort, een evolutie die dus al bezig was in 1973 en nog een tijd zou doorgaan...

Trivia

De vader van Jan de Smet, zanger van de Nieuwe Snaar (beiden woonachtig in Duffel), werkte in de Mechelse vesting van Mercedes op het Rode Kruisplein.

Varia

De eerste Belgische fabrikant die voertuigen aan het grote publiek verkocht, was Vincke in 1895 te Mechelen. Het merk Vincke kwam voort uit een fabriek waar voorheen voornamelijk spoorwegmaterieel werd gemaakt. Het maakte haar eerste auto in 1894 en was daarmee 3 jaar vroeger dan Nederland, dat met Eysink waarschijnlijk het oudste automerk heeft. Men stopte elf jaar later met de productie van auto’s.

Mechelen, dat een lage productie van spoorwegmateriaal kende, kreeg vanaf het midden van de jaren ‘50 van de 20e eeuw vier autoconstructeurs te gast :

  • Peugeot (1954, NV Usines Ragheno)
  • Mercedes (1955, NV IMA)
  • Borgward (1956, Goodwill, later CIVA)
  • Standard Triumph (1958, later Leyland Industries).

Borgward werd reeds kort nadien gesloten en het laatste bedrijf moest zijn productie in 1975 afstaan aan de recentere vestiging in Seneffe-Manage. De andere twee assemblagebedrijven sloten respectievelijk in 1973 en 1976.

Adres/Contact

  • Garage Van Steen NV - Elfenstraat 21 - 2800 Mechelen - Tel : 015/422911
  • Mercedes-Benz Mechelen NV - Brusselsesteenweg 359 - 2800 Mechelen - Tel : +32 15 401111 - Fax : +32 15 422345

Externe Links

Translation