Fandom

Scratchpad

Opin

215,721pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Welcome to the Opin mini wiki at Scratchpad!

You can use the box below to create new pages for this mini-wiki. Make sure you type [[Category:Opin]] on the page before you save it to make it part of the Opin wiki (preload can be enabled to automate this task, by clicking this link and saving that page. Afterwards, you may need to purge this page, if you still see this message).

di 15 juli

Sabrina:

De moeder van Saskia heeft Sabrina, Saskia en Tatyana naar Dusseldorf Airport gebracht. Vanuit daar vlekkeloos naar Frankfurt gevlogen, en vanuit daar met South African Airways richting Johannesburg. Allemaal heel relaxed, en na wat filmpjes, spelletjes en een beetje slapen aangekomen in Jo’burg. Daar was het nog 3 uur wachten op de rest van de groep, die uiteindelijk ook bepakt en bezakt aankwam! Daarna een introductie op de Zuid-Afrikaanse manier van werken, maar uiteindelijk de busjes gevonden.. Een tijdje rijden, geluncht bij een veredelde BurgerKing en daarna aangekomen bij Thembalethu. We slapen hier in de tuin bij Sally Mcgibbon, die het project 10 jaar geleden heeft opgezet. Snel snel de tenten opzetten, want het wordt hier tussen half 6 en 6 uur donker! Een kopje soep, en we lagen allemaal lekker op tijd in ons nestje (in de nieuwe slaapzak op het nieuwe matje :) )

wo 16 juli

do 17 juli

Groep 1 is veilig en wel gearriveerd bij Thembalethu. Een kort overzichtje van hun belevenissen tot nu toe:

- ze gaan nu, donderdagavond, hambo's eten die ze op hun eigen braai gebakken hebben

- Sabrina "vindt het hier fantastisch!" (x794 keer per dag)

- donderdag gaan ze met het drama-team naar een middelbare school met 1000 leerlingen

- het schijnt 's nachts toch wel frisjes te zijn

- ook de vluchten zijn goed verlopen, hoewel de overstaptijd op Frankfurt krap is

- ze zijn vandaag al bij de After School Care geweest en dat was ontzettend gezellig, zowel voor hun als voor de kinderen

- gsm ontvangst is er niet altijd, dus geen paniek als het even niet lukt om iemand mobiel te bereiken!

- Tatyana is alle gekke kinderliedjes die ze nog van vroeger kent aan het voorzingen

Sabrina: Donderdag de 17e vroeg opstaan, en op naar Thembalethu voor de introductie. Hierin kwamen de verschillende onderdelen van Thembalethu naar voren, zoals het dramateam, de After School Care, het pottenbakken en de shop met handgemaakte artikelen. Na de rondleiding werd de presentatie vervolgd en kregen we iets meer te weten over de organisatie zelf. Hierna gingen we naar een After School Care in het plaatsje Jeppe’s Reef. Onder After School Care verstaan we hier een open lucht creche voor kinderen van 2 tot 18 jaar, nogal gevarieerd dus! We hebben deze middag lekker geïmproviseerd en van hoofd-schouders-knie-en-teen naar de kabouterdans, prachtig! Eenmaal terug bij Sally lekkere hamburgers van het kampvuur gegeten!

vr 18 juli

Vandaag is de hele groep mee gaan doen bij een "drama" (toneel) voormiddag bij een lokale school. Hoofdonderwerp van de toneelstukjes is de HIV Aids problematiek, maar er wordt geprobeerd dit op een niet al te zware manier te brengen. En jazekers, ook mensen van onze groep hebben een toneelstuk gespeeld!

In de namiddag is iedereen in kleine groepjes naar "zijn/haar" after school care gegaan. De kinderen daar vinden het echt gewéldig! Het is erg leuk, maar ook aangrijpend: hier word je echt geconfronteerd met kleine weeskindjes die niks of niemand meer hebben.

Sabrina:

Vrijdag 18 juli weer op tijd op. We zijn samen met het dramateam naar een plaatselijke school gegaan waar ze een opvoering houden over besmetting met HIV/Aids. Het is een hilarisch stuk waar de kinderen positief op reageren, de jongens en meisjes van het dramateam hebben een hele goede uitwerking op de jeugd. Toen we hier weer van terug waren, even lunchen op Thembalethu, en daarna onze eerste ervaring bij onze eigen After School Care! Ik ging samen met Tatyana en Jules naar Schoemansdal, op loopafstand van Thembalethu. Echt te lieve kinderen, maar onwijs verlegen! Leuke spelletjes mee gedaan en ze een beetje leren kennen. Daarna hebben een speciale maaltijd gehad! Rijst met een curry saus waar sla (Simone!! :P )in was gegooid.. heel apart! Die avond heeel vroeg naar bed, want de volgende dag stond het Krugerpark op het programma!

za 19 juli

om 4uur 's morgens (!!!) opstaan om naar het Kruger Park te gaan.

Sabrina:

Zaterdag dus om 04h00 op gestaan, snel ontbeten en de bus in naar het Krugerpark, waar de olifanten en giraffen al op ons stonden te wachten! Wat een geweldige dag, ongelooflijke ervaring en zoveel dieren gezien! We hebben de hele big five, behalve de leeuw gezien. We hebben de witte en de zwarte neushoorn, de olifant, de buffel, de cheetah en giraffen en zebra’s gezien! Na een lange, maar prachtige dag, hebben de weeskinderen die bij Sally in huis wonen een heel optreden voor ons verzorgd! Prachtig, wat kunnen die kinderen zingen en dansen, echt heel gaaf! Met tranen in de ogen zitten kijken..

zo 20 juli

Op zondag stond een kerkbezoek op het programma. Dit was gepland om 10u00. 's Morgens werd dit uitgesteld naar 11u00, vanwege een elektriciteitsstoring kon de viering niet doorgaan. Daarna nog wat probleempjes. Maar om 13u30 (!) was het dan zover: de viering ging van start!

Ja, het blijft Afrika he!

Verder hebben ze zondag een bezoek gebracht aan een sangoma, een kruidenvrouw/traditionele genezeres. Ik ben benieuwd van welke kwaaltjes iedereen genezen is!

Het avondmaal bestond uit gepofte aardappelen met knoflook en worst. Inderdaad, op de eigen braai gekookt.

Sabrina:

Nou zondag dus lekker uitgeslapen! We zouden om een uurtje of 11 naar een locale kerk gaan. Een Afrikaans kwartiertje duurt dus 4 uur, want om 15h gingen we eindelijk op weg! Uitgekomen bij een open lucht kerk, waar we mee mochten doen met het dansen en zingen. Hierna gingen we nog naar een traditionele geneesvrouw, die ons liet zien hoe ze werkt en foto’s liet zien van een inwijding waarbij ze geitenbloed drinken en andere vieze dingen doen. Na het eten nog een korte vergadering over hoe het tot nu toe is geweest, en dat was eigenlijk allemaal vrij positief. De groep ligt elkaar supergoed, en zelfs de snauw of een beetje chagrijnig wordt geaccepteerd, omdat iedereen het wel eens heeft, heel relaxed. Je kan met iedereen een praatje maken, en iedereen gaat goed met elkaar om.

ma 21 juli

Vanmorgen zijn mensen gaan meehelpen in het gehandicaptencentrum (lesgeven), anderen zijn in het ict centrum 1 op 1 cursusjes powerpoint aan het geven, nog een ander groepje is gaan meehelpen bij het champignonkweekproject en dan zijn er nog een paar bij de preschool opvang gaan meehelpen. En in de namiddag natuurlijk de after school care.

Een groot gedeelte van de avond was er (weer) geen elektriciteit, maar geen paniek, met een flink vuurtje kon een een lekker avondmaal gemaakt worden van kip-rijst-bonen-en-mais.

Overdag is het ongeveer 27 graden. Slapen gaat prima. Douchen is koud, brrr! Maar naar het schijnt zijn er toch mensen die vinden dat ze 2x per dag moeten douchen ik hoop dat ze eraan voorbereid zijn dat dat echt niet zal gaan als we er met zijn 30-en zijn!

Sabrina

Nieuwe week, nieuwe kansen! Maandag 21 juli. Sinds deze week hebben we een eigen bewaker op het terrein rondhuppelen! Sam is zijn naam. Ten eerste een werkverschaffing project en ten tweede een goed gevoel voor ons dat er ’s nachts geen wildvreemden over het terrein lopen. Vandaag hadden we een vergadering over de “Adventure Week” die volgende week georganiseerd wordt door Thembalethu, waarbij wij allemaal een groepje gaan begeleiden. Na deze vergadering ben ik met nog 3 mensen naar het Disabled Centre gegaan, een soort dagopvang voor gehandicapte mensen. De man die dit opgezet had een indrukwekkend verhaal te vertellen en daarna kregen we een korte rondleiding door het gebouwtje. De meeste mensen daar hebben een geestelijke handicap, waardoor ze nog best dingen kunnen doen. Ze maken hier hekwerk wat ze verkopen, en verder krijgen de gehandicapte kinderen les van leraressen die een soort van opleiding hebben gevolgd. 1 van de leraressen is zelfs een jaar naar het Verenigd Koninkrijk geweest om hier speciaal les te volgen om met gehandicapte kinderen om te gaan. We hebben nog wat aandacht aan de kinderen gegeven, die het prachtig vonden om op de foto te gaan. ’s Middags naar de After School Care, waar we deze middag rekenen hebben gedaan. De kinderen vonden het prachtig met opblaas letters en bordjes heen en weer rennen en kleine sommetjes doen. De groep werd in twee delen gesplitst, de jongeren en de wat ouderen, zodat ze allemaal op hun eigen niveau aan de slag konden. Heerlijke middag gehad, en afgesloten met leuke spelletjes en liedjes!

di 22 juli

Vanavond stond voor de eerste keer de befaamde stijve pap op het menu (maispap), op verzoek van de jongens die bij Sally wonen en die ook wel eens "gewone kost" wilden! En het heeft naar het schijnt wonderwel goed gesmaakt!

wo 23 juli

Vandaag is iedereen het testcentrum in "Block B" aan de buitenkant van een lik nieuwe verf aan het voorzien. Een bus Nederlandse jongeren en een bus Zuid-Afrikaanse jongeren. Dat betekent dat wij ons aan de binnenkant van het gebouw mogen geven over 2 weekjes. "Block B" is overigens de naam van een dorpje. Op een bepaald moment waren de leuke namen blijkbaar op (Kaalrug, Schoemansdal, Driekoppies, Jeppe's Reef,...) en de dorpjes die nieuw bijkwamen zijn ze gewoon "Block A/B/C..." beginnen noemen.

Sabrina:

Dan zijn we alweer aangeland bij woensdag 23 juli! De tijd vliegt om, en het is hier tegelijkertijd prachtig, zwaar, mooi, moeilijk, ongelooflijk, triest, fantastisch en ga zo maar door. We zien elke dag de mooiste dingen van de Afrikaanse mensen en de cultuur, maar we komen op de manier waarop we met de bevolking omgaan ook in aanraking met de harde waarheid die hier het dagelijks leven vormt. Kinderen komen thuis, hebben daar geen ouders, en als ze ze wel hebben, krijgen ze vaak geen liefde of worden ze zelfs geslagen. Gelukkig gaan veel kinderen hier wel naar school, maar daarna hebben ze meestal geen kans om daarna nog verder te leren. Een collegejaar kost ongeveer hetzelfde als in Nederland, maar als je dan bedenkt wat de mensen hier verdienen.. Van veel gezinnen kan maar 1 kind naar de universiteit of naar vervolg onderwijs, daar gaat dan al het geld naar toe!

Maar als afwisseling op deze wat zwaardere dagen waarop we veel indrukken te verwerken krijgen, hebben we ook wel eens een echte ontspanningsdag waarop niets hoeft! Vandaag gingen we verven! En wel in een stadje ongeveer 45 minuten van Thembalethu, genaamd Block B. We gingen hier een gebouwtje van Thembalethu verven, wat wordt gebruikt voor het testen van mensen op HIV/AIDS en de emotionele zorg die daarbij komt kijken. Ook wordt dit gebouw gebruikt als uitvalsbasis voor bezoeken aan scholen en andere verenigingen waar mensen worden aangemoedigd om zich te laten testen. Samen met wat Afrikaanse mensen hebben we het in 1 dag af gekregen! Om de mensen een wat betere sfeer te geven in het gebouw zelf, hebben wij als groep 1 de buitenkant supermooi geverfd, en gaat groep 2 volgende week de binnenkant doen. Verder werden we hier nog gevraagd of we ter plekke ons ook wilden laten testen.. Dit was uiteindelijk voor het shock effect, maar ik was al snel weg i.v.m. het naalden verhaal J.. Onderweg zijn we nog aangehouden door de politie, en werd de halve bus ten huwelijk gevraagd! Dit zijn dagelijks gebeurtenissen!! Na het verven werden we uit pure dankbaarheid door wat mensen van Thembalethu uitgenodigd voor een traditionele braai (=BBQ).. We hebben gezellig met z’n allen een stukje vlees en Afrikaanse “pap” gegeten, een soort stijve pap waar veel mensen hier de hele dag op teren! Na deze zware, stoffige, maar superleuke dag weer snel in bedje beland! Nog geprobeerd alle verf er vanaf te krijgen, maar dit bleek tevergeefs..

do 24 juli

donderdag gaat iedereen voor "a night in the village", een nacht bij een gastgezin van een Youth in Action coordinator.

Sabrina:

Donderdag 24 juli! Dit beloofde een spannende dag te worden. ’s Ochtends heb ik met nog een paar mensen het verven afgemaakt, en daarna gingen we op weg naar Thembalethu, waar we in tweetallen zouden worden opgehaald voor een “Night in the Village”. We gingen vannacht bij een Afrikaanse familie eten en slapen, superspannend. Echt ongelooflijk leuke dingen meegemaakt. Ik was samen met Tatyana ingedeeld bij een vrij rijke familie, met een “WOW” groot bed met een onwijs dik matras, genieten dus! We hebben lekker pap gegeten met vis en een lekkere saus, en daarna de hele avond lekker zitten kletsen over van alles en nog wat! Toen we naar bed gingen werd het pas echt spannend J.. naar de WC.. op een emmer haha! In diezelfde emmer mochten ons tandenpoets spul ook spugen, dus dolle boel! Daarna met onze familie op de foto en gezellig nog even zitten lachen! De kinderen van onze leeftijd zijn heel erg geïnteresseerd in onze cultuur en hoe wij leven in Nederland, en ze vinden het onwijs gaaf dat wij zoveel kansen krijgen, en ze praten ook continu over dat ze ons zeker op komen zoeken! We hadden wat lekkere dingen voor ze meegenomen, waar vooral de kleinste van 7 erg blij mee was! Een zeer geslaagde avond! De volgende ochtend, verassing, want we mochten ons wassen met water die in dezelfde emmer zat als ja.. je raadt het al, niet dus haha!

Martijn dit was een hele leuke dag! ik was samen met Jurian bij Vincent gaan logeren. Dit was super gezellig! rond half 7 's avonds gingen we naar Jules en Jip, zij sliepen bij Tsepo. Daarna zijn we met zijn 6en op zun Afrikaans op stap gegaan, later kwamen we Fortune tegen. Eerst naar een soort van frituur om frietjes te halen, dit was best lekker. Daarna zijn we naar een schuur gegaan en daar zaten een hele boel mensen naar de Kaiserchiefs te kijken. De Kaiserchiefs is een voetbalclub, die te vergelijken is qua populariteitmet Ajax. Ook stond er een pool tafel, en samen hebben we een paar potjes gespeelt. Toen het 11 uur was zijn Jurian en ik terug naar vincents huis gegaan. Jules en Jip gingen naar het huis van Tsepo. Bij Vincent kregen we een traditionele maaltijd. De volgende ochtend gingen Jurian en ik Jules en Jip ophalen bij Tsepo. toen zat de "night in the village" erop:(

vr 25 juli

Sabrina:

vrijdag de 25e zijn we naar het plaatselijke ziekenhuis geweest. Een ietwat lange rondleiding, maar wel interessant om te zien hoe alles hier eraan toe gaat. We voelden ons allemaal een beetje opgelaten om daar rond te lopen terwijl er ook patiënten lagen, wat we daarom ook probeerden te vermijden. Hierna gingen we weer terug naar Thembalethu, waar we hebben gewacht totdat we naar onze laatste After School Care gingen.. Heel triest, zelfs in die 1,5 week ben ik veel om die kindjes gaan geven. We hebben wat leuke liedjes gezongen en hun favoriete spelletjes gedaan, en toen was het tijd om de cadeautjes uit te delen. We hadden voor iedereen een portfoliomap met potlood en pen voor school, omdat veel kinderen dit vanuit thuis niet meekrijgen. We hadden dit nog wat aangevuld met leuke dingen die Tatyana nog had meegenomen, dus dat was een schot in de roos J. We hebben op het laatst nog getekend, waar de mooiste creaties en tekeningen uitkwamen. Ze hadden allemaal “goodbye”, “ I love you” en “ I miss you” kaartjes voor ons gemaakt, dus we zijn daar met tranen in onze ogen vertrokken. Een van de meisjes had zelfs speciaal voor ons een klein cadeautje ingepakt; een zakje chips met wat chocolaatjes. Ze gaf het ons met tranen in haar ogen, wat het voor ons ook niet makkelijker maakte, we hebben dus toch wel iets voor ze losgemaakt!

Dit laatste merk je heel snel hier. Alles wat je doet wordt hier in principe gewaardeerd. De kinderen hebben zoveel behoefte aan liefde hier, iets wat ze thuis niet kunnen krijgen. Het is een onwijs mooi gevoel dat we zoiets kleins voor die kinderen kunnen doen, ze 1,5 uur per dag gewoon hun ellende laten vergeten. Andere groepjes hebben best wel wat verhalen achter de kinderen gehoord, wat ons bespaard is gebleven. Onze kindjes in Schoemansdal waren heel erg verlegen, maar ze zijn echt gegroeid in de 2 weken dat we met ze opgetrokken zijn.. ze stonden ons de laatste middagen zelfs op de weg al op te wachten en we kwamen daar aan en werden gelijk plat geknuffeld. Wij hadden maar 20 kindjes, wat het juist zo speciaal maakte. We konden echt zien waar welk kind goed in was, en de stille kindjes wat meer aandacht geven, heel mooi!

We hebben deze twee weken al zoveel meegemaakt, dingen die je als normale vakantieganger nooit meemaakt. We komen heel erg in aanraking de lokale bevolking, wat ons begrip over het leven hier enorm verbetert. Frustrerend is dat deze plaats zoveel potentieel heeft, maar ze komen hier niet uit die cirkel van werken, geld verdienen, geld uitgeven, en weer nieuwe jobs creëren, het lukt ze op een of andere manier niet. Mensen die bij Thembalethu actief zijn, worden heel erg gestimuleerd om zelf in hun levensbehoeften te voorzien. Bijvoorbeeld het tuin-project is een enorm succes, mensen verbouwen zelf hun groenten. Ook worden de mensen gestimuleerd zelf dingen te maken en te verkopen, zoals in de winkel van Thembalethu wordt gedaan.

za 26 juli

zo 27 juli

Zondag gaan we overdag de adventure week voorbereiden. Die dag wordt afgesloten met een grote braai, waar ongeveer 100(!) personen naartoe zullen komen. Wij met onze groep en de vrijwilligers van Thembalethu met aanhang. Toen de Zuid-Afrikaanse gastenlijst op 60 stond heeft Sally toch maar even subtiel bij Peter gepolst of wij ermee akkoord gingen (wij halen namelijk het eten; de Zuid-Afrikaanse mensen zorgen voor de braairoosters en het hout). Ik kijk er erg naar uit!

ma 28 juli

di 29 juli

wo 30 juli

do 31 juli

vr 1 augustus

za 2 augustus

zo 3 augustus

ma 4 augustus

di 5 augustus

wo 6 augustus

do 7 augustus

vr 8 augustus

za 9 augustus

zo 10 augustus

ma 11 augustus

di 12 augustus

wo 13 augustus

do 14 augustus

vr 15 augustus

Also on Fandom

Random wikia