Fandom

Scratchpad

Rik Honsia

216,002pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Artist from Mechelen

Hendrik (Rik) Honsia werd geboren te Mechelen op 26 mei 1913 en overleed er op 6 februari 2004. Rik Honsia was een beeldhouwer, kunstschilder en tekenaar. [1]

Werken

Beeldhouwwerken

Rik Honsia leerde het beroep van houtsnijder toen hij werkte in een Mechels meubelbedrijf, doch – van 1928 tot 1940 – was hij werkzaam in het steenkappersbedrijf van Achille Clement. In die periode volgde Rik Honsia les aan de Mechelse Academie. Eén van zijn leraren was Theo Blickx. [2]

Rik Honsia werkte in terracotta, gips, hout en brons en hij ontwierp - als beeldhouwer - figuren, portretten, Christusbeelden en dieren. De weergave van zijn menselijke figuren zijn steeds aan het werk. [3] Een mooi voorbeeld hiervan is zijn monumentaal werk “De boottrekker” op het Sasplein in Willebroek uit 1987. [4]

Het stedelijk kerkhof van Mechelen bevat het beeldje “treurende vrouw”, gesigneerd door Rik Honsia, dat het familiegraf Honsia-Scheppers-Teugels siert. [5]

Tussen 1978 en 1982 specialiseerde Rik Honsia zich verder om de polyestertechniek te beheersen.

Schilderijen en tekeningen

Inspiratie voor zijn tekeningen en schilderijen vond Rik Honsia voornamelijk in de natuur in de provincie Limburg.

Tentoonstellingen

In 1984 stelde Rik Honsia tentoon in de galerij “Witte Vlag” in Rijmenam.

In 2001 hield de Mechelse galerij “Hof van Beieren” een tentoonstelling die gewijd was aan de Mechelse kunstscene tussen de twee wereldoorlogen. Tijdens de opening was de toen 88-jarige Rik Honsia present met een reeks beeldjes, zowel in brons als in terracotta. [6]

Rik Honsia was lid van de kunstkring “De Casteleyn” uit Hingene en lid van de kunstkring “Vocar” uit Puurs.

Boeken

Rik Honsia werd vermeld in “Beeldhouwkunst in België” – Engelen-Marx – 2002.

Kanoclub

De naam Honsia is geen onbekende in de Mechelse Kanoclub. Niet enkel nam Rik Honsia, in 1936, deel aan de Olympische Spelen in Berlijn als kajakker, maar was hij ook een gewaardeerd lid van de club. [7] Rik Honsia vaarde, in zijn tijd, nog samen met Fons Meysmans in een K-2. Fons Meysmans was één van de oudste wedstrijdvaarders van KCCM. [8]

Ter gelegenheid van zijn 90e verjaardag in 2003 organiseerde zijn zoon Luc Honsia een retrospectieve. [9]

Naast Rik Honsia vinden we ook Elina Honsia in de wedstrijdtabellen. [10]

Luc Honsia

Rik Honsia’s zoon Luc is penningmeester van de Vlaamse Vereniging tot Behoud van Historische Vaartuigen (VVBHV) vzw. [11] Diens boeierschuit, of Kleine Tjalk, uit 1884 met de naam “Ziet op uw Zelve” [12] ligt geregeld aangemeerd aan de oevers van de Leuvense Vaart in Mechelen, vlakbij de Mechelse Kanoclub. [13]

Externe links

Voetnoten

  1. In memoriaal
  2. Nobel
  3. Ilovefiguresculpture.com
  4. Standbeelden
  5. VIOE
  6. GvA – Kunstwerken uit interbellum herleven in Mechelen
  7. KCCM - Clubblad
  8. KCCM - Clubblad
  9. KCCM - Clubblad
  10. KCCM – Propragandawedstrijden 1999 uitslag
  11. Forumerfgoedverenigingen
  12. Seniorennet
  13. VVBHV
Translation

Also on Fandom

Random wikia