Fandom

Scratchpad

Rombout Pauwels

215,677pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Translation : Sculptor from Mechelen

Sint-Romboutskathedraal4

Sint-Romboutskathedraal

Rombout Pauwels (of Pauli) werd geboren te Mechelen rond 1625 en overleed te Gent op 4 januari 1692. Rombout Pauwels was een architect en beeldhouwer. [1]

Biografie

Rombout Pauwels leerde beeldhouwen bij de Mechelse beeldhouwers Rombout Verstappen en Jacob Voorspoel.

In Rome ontdekte Rombout Pauwels de kunst van de Brusselse beeldhouwer Frans Duquesnoy, wat leidde om - samen met de Brusselse beeldhouwer en architect Hiëronymus Duquesnoy de Jonge (broer van Frans Duquesnoy) en de Antwerpse beeldhouwer Artus Quellinus de Oude - een vorm van “gematigde barokstijl” te introduceren in de Zuidelijke Nederlanden. [2] Via Artus Quellinus stond Rombout Pauwels ook in contact met de Haarlemse architect en kunstenaar Jacob van Campen. [3]

Vanaf 1656 werkte Rombout Pauwels in Gent.

Gekend waren het grafmonument voor aartsbisschop Andreas Cruesen (1660) en een hoofdaltaar (1660-1665) in de Mechelse Sint-Romboutskathedraal.

Ook een grafmonument van monseigneur Karel Maes (Carolus Masius), in de Gentse Sint-Baafskathedraal, was van zijn hand, [4] net zoals het marmeren beeld “Madonna en kind” in de Gentse Sint-Michielskerk. [5].

Leerlingen van Rombout Pauwels waren de Gentse beeldhouwers Hendrik [6] en Jan Matthys. [7]

Externe links

Voetnoten

  1. “A Dictionary of Universal Biography - Of All Ages and of All Peoples” - Albert M. Hyamson
  2. Gent, door de eeuwen
  3. “Artus Quellien de Oude, kunstryck belthouwer” – Juliane Gabriels - 1930
  4. Lukas – Art in Flanders
  5. Open kerken Gent
  6. DBNL
  7. DBNL
Translation

Also on Fandom

Random wikia