Fandom

Scratchpad

Runescape

215,908pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Welcome to the Runescape mini wiki at Scratchpad!

You can use the box below to create new pages for this mini-wiki. Make sure you type [[Category:Runescape]] on the page before you save it to make it part of the Runescape wiki (preload can be enabled to automate this task, by clicking this link and saving that page. Afterwards, you may need to purge this page, if you still see this message).

For the main runescape wiki, see here
Rslogo

RuneScape on Brittiläisen Jagexin kehittämä nettiroolipeli. Runescapea pelaa yli kaksi miljoonaa pelaajaa 133:lla ympäri maailmaa sijoitetulla serverillä, eli Runescape kuuluu nettipelien kirkkaimpaan kärkeen. Runescape julkaistiin 4.1.2001 ja tarjoaa sekä f2p (Free To Play) että p2p (Pay To Play) versiot. Runescape on suunniteltu pelattavaksi millä tahansa Internet-yhteyden omaavalta koneelta, pelattavaksi nettiselaimesta ja vaatimaan mahdollisimman vähän tehoja.

Runescapen pääaktiviteetit ovat Npc-hahmoja ja pelaajia vastaan taisteleminen, erilaisten taitojen kehittäminen ja vaurauden tavoitteleminen. Pelaajat voiva määrittää tavoitteensa itse, lineaarista tietä, jota on seurattava, ei ole olemassa.

Runescape sijoittuu Gielinorin maailmaan, joka jakautuu mm. Misthalinin, Asgarnian ja Kandarinin kuningaskuntiin, Karamjan trooppiseen saareen, Al Kharidin Aavikkoon, ja vaaralliseen Wildernessiin. Pelaajat voivat matkata ympäri maailmaa jalan, erilaisilla kulkuneuvoilla, tai teleporttaamalla taikuudella. Jokainen kuningaskunta, saari, tai metsäalue tarjoaa erityyppisiä hirviöitä tapettavaksi, erilaisia materiaaleja muutettavaksi käyttökelpoiseksi tavaraksi, ja erilaisia Tehtäviä suoritettavaksi.

Jagex päivittää Runescapen yleensä kerran viikossa. Päivitykset ovat useimmiten käytettävissä vain maksavilla asiakkailla, ja ne tuovat uusia alueita tutkittavaksi, uusia tavaroita kerättäväksi, joskus jopa uusia taitoja, ja uusia hirviöitä tapettavaksi.

Kokonaiskuva

Runescape on MMORPG verrattavissa Guild Warsiin, Everquestiin ja World Of Warcraftiin. Pelaajat asettavat omat tavoitteensa pelissä, päättäen mitä tarjolla olevista aktiviteeteista harjoittaa. Pelaajat voivat kasvattaa kokemustaan (xp) missä tahansa tarjolla olevassa kyvyssä, aina Miningista Farmingiin, läpäistä tehtäviä (Quests), tai vain hengailla. Pelaajat voivat reagoida keskenään chattailemalla, vaihtelemalla tavaroita, kilpailemalla toisiaan vastaan tai erilaisissa minipeleissä, tai vierailemalla toistensa taloissa.

Runescapea pelaa useimmiten 100,000 pelaaja yhtäaikaisesti 24 tuntia päivässä, joka päivä. Ei ole epätavallista nähdä yli 200,000 pelaajaa pelaamassa yhtäaikaa, Runescape on maailman suosituin Java-pohjainen nettipeli. Jagex ylläpitää 133:a serveriä, tai Worldia, Runescapella ja Runescape Classicille. Jokainen Runescapen (Rs) 131:sta serveristä pystyy pitämään sisällään 2000 pelaajaa, kun taas Runescape Classicin (Rsc) kaksi serveriä pystyvät pitämään sisällään yhteensä 2500 pelaajaa, kumpikin 1250.

Runescapen serverit sijaitsevat Yhdistyneissä Kuningaskunnissa (20 serveriä mukaanlukien Classicin serverit), Yhdysvalloissa (79), Kanadassa (14), Alankomaissa (6), Australiassa (6) ja Ruotsissa (8).

Historia ja Kehitystyö

DeviousMUD

Kuva DeviousMudista, tätä versiota ei koskaan julkaistu suurelle yleisölle.

Versio yksi: Runescapen ensimmäinen versio aloitettiin yhden miehen projektina. Andrew Gower aloitti alkuperäisen pelin työstämisen vuonna 1998. Tämä versio oli hyvin erilainen kuin nykypäivän Runescape. Siinä oli isometriset grafiikat, ja sen alkuperäinen nimi oli DeviousMUD. Tätä versiota ei koskaan julkaistu suurelle yleisölle, ja vain muutamat ihmiset näkivät sen.

Versio Kaksi: Andrew hylkäsi DeviousMUDin, ja aloitti alusta vuonna 1999. Siitä huolimatta tämä versio oli hyvin samankaltainen kuin ensimmäinen, muutamasta nimenmuutoksesta huolimatta. Tämä versio julkaistiin julkiseen betaan viikoksi, jonka jälkeen se poistettiin.

Versio Kolme:

Andew aloitti kolmannen yrityksensä Lokakuussa 1999. Tällä kertaa hän sai apua veljeltään, Paul Gowerilta. Isometrisyys vaihdettiin 3D grafiikkaan ja 2D spriteihin. Peli nimettiin Runescapeksi, ja julkaistiin 4. tammikuuta 2001. Tämä versio on olemassa vielä tänäkin päivänä, ja se tunnetaan nimellä Runescape Classic. Tähän versioon ei voi tehdä enää accountteja.

Jagex Limited Perustetaan: Joulukuussa 2001, Jagex Limited perustettiin, ja se otti haltuunsa Runescapen ja kaikki siihen kuuluvat teknologiat ja jatkaa sen kehittämistä. Andrew Gowerista tuli Jagexin pääkehittäjä.
P2p avataan: 27.2.2002 Jagex julkisti vapaaehtoisen "membershipin, pelaajat voisivat halutessaan maksaa kuukausimaksua saadakseen pääsyn uusille alueille, uusiin taitoihin ja viikottaisiin päivitykseen. Peliä pystyy silti pelaamaan ilmaiseksi, f2p on tavallaan Runescapen "demoversio".

Versio Neljä: Jagex julkaisi Runescapelle uuden pelimoottorin, vaihtoi 3D-grafiikkaan ja teki lukuisia muita parannuksia. Alunperin tämän version työnimi oli Runescape 2. Myöhemmin se vaihdettiin yksinkertaisesti Runescapeen, ja vanhempi versio nimettiin Runescape Classiciksi. Runescape 2 nimeä käytetään kuitenkin usein erottamaan Rs Rsc:stä. Epätäydellinen beta tästä versiosta julkaistiin 1.12.2003, ja valmis versio julkaistiinn 29.4.2004. Jokainen pelaajahahmo kopioitiin Classicista Runescapeen, mutta Classicin pankkien sisältö siirrettiin uudempaan versioon, josta ne sai halutessaan siirtää takaisin Classicciin.

Versio Viisi: 16.5.2005 Jagex päivitti Runescapen pelimoottorin, parantaen erilaisia osuuksia siitä, esim. chat filtterin. Versio 5 vaikuttaa samalta kuin Versio 4, sillä suurin osa parannuksista on "pinnan alla", mutta antavat Jagexille mahdollisuuden parantaa Runescapea entisestään tulevaisuudessa. Tämä on Runescapen nykyinen versio.

Membership

Pelaajat voivat valita pelaavatko he Runescapea ilmaiseksi, vai maksavatko he ylimääräisestä sisällöstä. Maksavat asiakkaat pääsevät osallistumaan kaikkiin free pelaajien ominaisuuksiin, ja lisäksi heillä on pääsy tehtäviin, tavaroihin, alueisiin, taitoihin, oikoteihin ja minipeleihin jotka eivät ole saatavilla free-pelaajille. Runescapesta saa moninkertaisesti enemmän irti memberinä, free ei tarjoa kuin ehkä kymmenesosan siitä mitä membereillä on tarjota. Membership maksaa 4.60€ kuussa, ja sen voi maksaa luottokortilla, kirjeellä, tilisiirrolla jne. P2p käyttäjät pystyvät äänestämään Runescapen kyselyissä ja voivat kirjoittaa Runescapen virallisille foorumeille. P2p pelaajat nauttivat myös viikottaisista päivityksistä, freet saavat päivityksiä vain harvoin, lisäksi p2p pelaajat voivat pelata Runescape Classiccia.

Taistelu

Taistelu on tärkeä osuus Runescapea. Kun pelaajat viittaavat leveleihensä, he tarkkoittavat useimmiten combat leveliä. Pelaajan Combat Level, joka on ainoa taito jonka näkee toisessa pelaajassa katsomatta HiScoreja, lasketaan seitsemän taidon perusteella: Attack, Strenght, Defence, Hitpoints, Magic, Ranged, Prayer. Näitä taitoja kutsutaan Combat Skilleiksi, joista kolme ensimmäistä lasketaan Melee taidoiksi. Muut taidot kasvattavat pelaajan Total Leveliä, mutta eivät Combat Leveliä. Maksimilevel Combatissa on 126, Classicissa 123, aloituslevel on 3. 100+ Levelistä pelaajaa pidetään korkeatasoisena, 120+ levelistä äärimmäisen korkeatasoisena.

Taistelu (Combat) on yksi suorimmista tavoista ansaita omaisuutta, rahaa sekä tavaroita, Runescapessa. Taistelua tarvitaan myös useimpien tehtävien suorittamiseen. Combat on jaettu kolmeen kategoriaan:

  • Melee - Lähitaistelu erilaisilla aseilla tai nyrkeillä
  • Magic - Taisteleminen erilaisilla taioilla
  • Ranged - Taisteleminen jousilla ja muilla heittoaseilla

Toisin kuin monissa samankaltaisissa peleissä, Runescapessa ei ole hahmoluokkia. Pelaajia ei sidota tiettyihin kategorioihin, ja he voivat helposti vaihdella kolmen muodon välillä vaihtamalla aseita, haarniskoja ja hyökkäystapoja. Pelaajat voivat jopa kuljettaa mukanaan jokaisen kategorian aseita ja haarniskoja, ja vaihdella niitä halutessaan. Monet pelaajat myös yhdistävät taistelutyyppejä. Esimerkiksi pelaajat voivat valita haarniskakseen Ranged haarniskaan ja aseekseen Meleeaseen taistellessaan Maageja vastaan, koska Ranged haarniskat suojaavat taikaiskuilta parhaiten kun taas melee aseet tekevät eniten vahinkoa.

Darklight-weaken

Darklight-miekka on yksi Runescapen monista aseista.

Aseet

Runescapessa on monenlaisia asetyyppejä. Useimmat niistä ovat keskiaikaisia ja luonnoltaan fantasiamaisia; niihin kuuluu sellaisia aseita kuin miekat, jouset ja nuolet, ja jopa ruoskat. Eri aseilla on erilaiset voimat ja vaatimukset. Pelaajat luokittelevat aseet niiden hyökkäystehon ja nopeuden mukaan, myös erilaiset erikoisiskut otetaan huomioon. Vahvemmat pelaajat käyttävät yleensä heikkoja pelaajia vahvempia aseita.

Hirviöt

Monet NPC:t asuttavat Runescapea. Joihinkin niistä, kuten kauppiaisiin ja tehtäviä antaviin hahmoihin ei voi hyökätä, mutta moniin kuitenkin pystyyn. Hyökättävät NPC:t tunnetaan hirviöinä, olisivatpa ne ihmisiä, eläimiä, elementtejä, demoneja tai jotain aivan muuta. Hirviöt vaihtelevat yleisistä, heikoista vihollisista kuten kanoista uniikkeihin, äärimmäisen voimakkaisiin vihollisiin kuten King Black Dragon tai Chaos Elemental. Jokaisella hirviötyypillä on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Esimerkiksi demoneilla on todella huono puolustuskyky taikahyökkäyksiä vastaan, kun taas lohikäärmeillä se on todella korkea. Hirviöt voivat olla aggressiivisia (hyökkäävät kaikkiin pelaajiin levelistä piittaamaata), epäaggresssiivisia (hyökkäävät vain puolustautuakseen, levelistä piittaamatta), tai osittain aggressiivisia (hyökkäävät vain tietyn levelisiin pelaajiin, jotka ovat joko tietyn määrän niiden leveliä parempia tai huonompia). Tämä voi olla erittäin vaarallista pienilevelisille pelaajille.

Pelaaja Vastaan Pelaaja

Pelaajat voivat taistella toisiaan vastaan pelaaja vastaan pelaaja (PvP) taistelussa useilla alueilla Runescapessa. Yleisin alue on Wilderness, missä pelaajat riskeeraavat henkensä ja eritoten tavaransa taistelemalla muita pelaajia vastaan. Pelaajat voivat harjoittaa PvP taistelua riskeeraamatta tavaroitaan joissain minipeleissä, kuten Castle Wars ja Tzhaar Fight Pits. Duel Areenalla pelaajat voivat sopia taistelun säännöistä ja panoksesta ennen taistelun alkua. Panos joko jokin rahasumma tai esine. Myös ilman panosta voi taistella "huvin vuoksi".

Taidot

Taidot (Skills) antavat pelaajille mahdollisuuden suorittaa erilaisia toimintoja. Pelaajat saavat kokemusta (xp) suorittaessaan kuhunkin kykyyn kuuluvia toimintoja, esim. puun kaatamisesta saa kokemusta Woodcutting skilliin, kun taas viholliseen lyömästäsi vahingosta saat kokemusta joko Attackkiin, Strenghtiin tai Defenceen, ja Hitpointsiin, riippuen hyökkäystavastasi. Mitä suurempi pelaajan level kussakin skillissä on, sitä vaativampia toimintoja hän pystyy suorittamaan, esim. takomaan parempia haarniskoja tai käyttämään voimakkaampia aseita ja tekemään enemmän vahinkoa lyönneillään. Combat ja Total Level vaikuttaa pelaajaan "statukseen", esim. 110 levelistä pelaajaa 1700 totalilla saatetaan ihailla kun taas 40 levelistä 500 totalilla saatetaan jopa syrjiä. Kaikki taidot ovat listattuna Runescapen HiScoreihin, lisäksi myös pelaajien Total Levelit ovat siellä näkyvissä. Kunkin skillin parhaimmistu on tunnettua pelaajien keskudessa.

Runescapessa on tällä hetkellä 22 Taitoa:

  • Materiaalejen hankkimiseen liittyvät taidot:

Mining, Fishing, Woodcutting

  • Materiaaleista esineiden valmistamiseen liittyvät taidot:

[[Cooking, Smithing, Fletching, Crafting, Runecrafting, Firemaking

  • Taisteluun liittyvät taidot:

Attack, Strength, Defence, Magic, Ranged, Prayer, Hitpoints

  • Itsenäiset taidot:

Farming, Construction, Herblore, Slayer, Agility, Thieving

Kuhunkiin Tasoon Vaadittava Xp

Seuraavasta taulukosta näet monta kokemuspistettä tarvitset saavuttaaksesi kunkin tason. Jokaisen taidon jokaiseen tasoon tarvitaan sama määrä expaa kuin muidenkin taitojen vastaaviin.

Experiencetable

Randomit

Kun pelaajat joko kehittävät taitojaan tai vain oleskelevat, he kohtaavat usein Random Eventtejä, jotka vaativat pelajalta jonkinlaista toimintaa. Jotkit randomit ovat yksinkertaisia, eivätkä vaadi pelaajalta kuin yhden klikkauksen Random Eventtiin, joka on useimmiten jokin NPC-hahmo joka antaa sille puhumisesta palkaksi jonkin tavaran, kun taas jotkin vaativat pelaajalta nopeita reaktioita tai pelaajaa rangaistaan esim. räjähdyksellä tai teleportautumisella johonkin kaukaiseen paikkaan, kun taas jotkut ovat sitäkin vaativampia, ja vaativat pelaaja esim. löytämään tiensä ulos labyrintistä tai karkaamaan ilkeän kissan saarelta.

Random Eventtien tarkoitus on ehkäistä Makroamista, eli Runescapen ulkopuolisten ohjelmien käyttöä huijaustarkoituksiin, sillä useimmat makrot eivät osaa ratkaista Random Eventtejä, ja monet Randomeista ovat mahdottomia minkäänlaiselle ohjelmalle. Toinen syy Randomeihin on skillien pitkästyttävyys, Random Eventit tuovat kehittämiseen hieman jännitystä ja toimintaa.

Jotkit Random Eventeistä ovat niin vaarallisia että saattavat jopa tappaa varomattomia pelaajia, tai hidastaa heidän kehittämistään merkittäväksi. Siksi Randomien hyödyllisyydestä onkin kiistelty, monet ovat sitä mieltä että randomit ovat Runescapen huonoimpia puolia, kun taas joidenkin mielestä ne tuovat piristystä muuten tylsään skillien nostamiseen.

Tehtävät

Tehtävät eli questit ovat kerran tehtäviä seikkailuita joilla on monenlaisia tarkoituksia. Aloittelijoiden tehtävät toimivat tutoriaaleina, jotka opettavat uusille pelaajille pelin alkeita, ja ovat yleensä hyvin lineaarisia. Vaikeimmat tehtävät on suunniteltu tuomaan haastetta kokeneimmille pelaajille, ja saattavat avata uusia alueita tutkittavaksi huvin ja hyödyn vuoksi. Tehtäviä löytää ympäri Runescapea. Kaikkiin tehtäviin kuuluu jonkinlainen palkinto, esim. rahaa, arvokkaita tavaroita tai tietty määrä expaa (xp) tiettyihin taitoihin. Tehtävien suorittaminen antaa pelaajille yleensä vaihtelevan määrän Quest Pointteja. Jotkin tehtävät vaativat tietyn määrin näitä pisteitä, jotta ne voitaisiin aloittaa. Jotkin questit kuuluvat omaan tarinaansa, joista kuuluisin on Plague Cityn tarina, joka on jatkunut monta vuotta ja johon kuuluu tällä hetkellä seitsemän tehtävää, joista uusimmat ovat hyvinkin haastavia. 15.3.2006 Jagex julkaisi Runescapen 100. questin, Recipe for Disasterin, jonka ratkaisemiseen on suurimmat vaatimukset ja jonka läpäisemisestä saa suurimman palkinnon. Recipe for Disaster on jatkoa pelin ensimmäiselle tehtävälle, Cook's Assistantille. Suurin osa questeistä on vain membereille.

F2p Tehtävät

Black Knight's Fortress

Cook's Assistant

Demon slayer

Doric's Quest

Dragon Slayer

Ernest The Chicken

Goblin Diplomacy

Imp Catcher

Knight's Sword, The

Pirate's Treasure

Prince Ali Rescue

Restless Ghost

Romeo & Juliet

Rune Mysteries

Sheep Shearer

Shield of Arrav

Vampire Slayer

Witch's Potion

P2p Tehtävät

Between a rock...

Big chompy bird hunting

Biohazard

Cabin Fever

Clock Tower

Creature of Fenkenstrain

Death Plateau

Death to the Dorgeshuun UUSIN!

Desert Treasure

Devious Minds

Digsite quest

Druidic Ritual

Dwarf Cannon

Eadgar's Ruse

Elemental Workshop

Enakhra's Lament

Fairy Tale Part 1 - Growing pains, A

Family Crest

Feud - The

Fight Arena

Fishing Contest

Forgettable Tale of a Drunken Dwarf

Fremennik Trials, The

Garden of Tranquillity

Gertrudes cat

Ghosts Ahoy

Giant dwarf

Golem - The

Grand Tree, The

Hand in the Sand, The

Haunted Mine

Hazeel Cult

Heroes

Holy Grail, The

Horror From The Deep

In Aid of the Myreque

In Search of the Myreque

Itchlarin's Little Helper

Jungle Potion

Legends Quest

Lost City

Lost Tribe, The

Making History

Merlin's Crystal

Monkey Madness

Monk's Friend

Mountain Daughter

Mourning Ends Part 1

Mourning Ends Part 2

Murder Mystery

Nature Spirit

Observatory

One Small Favour

Plague City

Priest in Peril

Rag and Bone Man

Rat Catchers

Recipe For Disaster

Recruiment Drive

Regicide

Roving Elves

Royal Trouble

Rum Deal

Scorpion Catcher

Sea Slug

Shades of Mort'ton

Shadow of the Storm

Sheep herder

Shilo village

Soul's Bane, A

Spirits of the Elid

Swan Song

Tai bwo wannai trio

Tail of two cats - A

Tears of Guthix

Temple Of Ikov

Throne of Miscellania

Tourist trap

Tree Gnome Village

Tribal Totem

Troll Romance

Troll Stronghold

Underground Passage

Wanted!

Watch Tower

Waterfall

Witches House

Zogre Flesh Eaters

Minipelit

Runescapessa on lukuisia minipelejä, jotka ovat vähän niinkuin tehtäviä, mutta joita voi tehdä niin monta kertaa kuin haluaa. Minipelit sijoittuvat tietyille alueille ja useimmiten liittyvät johonkin taitoon. Monet minipelit vaativat joko pelaajia tekemään tiimityötä tai taistelemaan toisiaan vastaan. Jotkut minipelit ovat täysin pelaajien hylkäämiä, kun taas jotkut ovat täynnä toimintaa 24/7, tälläisiä ovat mm. Castle Wars, Pest Control ja Barrows. Kaikki minipelit vaativat tällä hetkellä membershipin.

Lista Minipeleistä

Yhteisöt

Runescapen ulkopuolelle on syntynyt monia Runescapeen liittyviä yhteisöjä, liittoja ja keskustelupalstoja. Merkittävimpiä suomalaisia yhteisöjä ovat Runepoli, Runescapen Suomalaisten Liitto ja RuneVersumi.

Aiheesta muualla

Also on Fandom

Random wikia