Fandom

Scratchpad

Spółdzielnie

216,077pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Spółdzielnie

Ustawa Prawa Spółdzielczego z 1982 r. (Dz. U nr 80, poz. 210 z późniejszymi zmianami) określa ramy działania spółdzielni. Obejmują one prowadzenie na rzecz członków i otoczenia działalności:

  • gospodarczej,
  • społecznej,
  • kulturalno-oświatowej.

Ramy jak widać dosyć szerokie!

Podatki

W przypadku spółdzielni prowadzącej działalność gospodarczą (spółdzielnia pracy) wszyscy członkowie społdzielni musza przez czas swojego członkowstwa być ze spółdzielnią w stosunku pracy. Nie musi być to jednak umowa o pracę. Może to być umowa o dzieło, umowa zlecenie lub umowa o pracę nakładczą. Ta ostatnia jest bardzo ciekawa gdyż:

  • wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie za faktycznie wykonane dzieło a nie wynagrodzenie minimalne,
  • zatrudnianego obejmuje ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Pracując na terenie Polski trudno uciec od płacenia składek. Ale jest to możliwe. Cudowny wehikuł, który na to pozwala zwie się *Umowa o dzieło*. Przy Umowie o dzieło z przeniesieniem praw autorskich na Zamawiającego stosujemy 50% kosztów uzyskania przychodu. Przy Umowie o dzieło bez przeniesienia praw autorskich na Zamawiającego stosujemy 20% kosztów uzyskania przychodu.

Świadczenie usług, produkcja towarów i wymiana tych dóbr generują masę zdarzeń podatkowych, które w efekcie obciążają strony tych aktywności. Pomysłem na ograniczenia obciążenia podatkowego jest usunięcie obiegu pieniężnego między członkami społeczności nazwzajem oraz między nimi a spółdzielnią.

Móżna tak zorganizować system, że wydatki na utrzymanie społeczności i generalnie "życie" idą w koszty spółdzielni. W efekcie obciążenie składkowe i podatkowe członków spółdzielni może być bardzo ale to bardzo niskie.

Przykładowym rozwiązaniem może być zastosowanie idei banku czasu. Członkowie wyświadczają sobie nawzajem przysługi a walutą w każdym wypadku jest czas pracy na jej wykonanie. Bank czasu ma także inne zalety. Wzmacnia więzi między sąsiadami i powoduje aktywizacje wszystkich członków społeczności. Każdy z nich pozostaje aktywny, czuje się potrzebny i w efekcie ma lepsze samopoczucie.

Udział w spółdzielni i banku czasu dawałby możliwość:

  • zmniejszenia wysokości płaconych podatków poprzez udział w obiegu towarów i usług bez potrzeby wymiany pieniężnej,
  • polepszenia jakości życia poprzez polepszenie ilości i jakości więzów z innymi członkami społeczności.

Uwaga: Udział w tych grupach jest oczywiście dobrowolny a członkowie projektu mogą tworzyć także własne nadając im pożądany charakter. Pamiętajcie, że to tylko narzędzia.

Inne narzędzia podobnego typu warte rozważenia:

Praktyczny przykład

Spółdzielnia zrzesza 10 członków, którzy utrzymują się z różnorakich zajęć:

  • prace inżynierskie (programowanie, administracja siecią, projektowanie, etc.)
  • prace tłumaczeniowe,
  • inne prace takie jak tworzenie specjalistycznych raportów czy opracowań.

Przeprowadźmy dwie analizy przy tych samych założeniach:

  • miesięcznie faktury na 5000 PLN + VAT,
  • podatek liniowy 19%,
  • koszty prowadzenie działalności (lokal, komórka, Internet): 700 PLN
  • ew. składki: 800 PLN
  • życie (mieszkanie + jedzenie): 1500 PLN

Działalność gospodarcza

W pierwszej wersji zobaczymy jak to będzie wyglądało jeśli każda z 10 osób założy własną działalność gospodarczą. Pracuje poza domem.

Osoba ma zysk 5000 + VAT. Po odjęciu składek i wydatków zostaje 3500, które staje się podstawą opodatkowania. Przychód wynosi 2835 PLN, od tego trzeba odjąć 1500 PLN na życie. Zostaje 1335 PLN miesięcznie. Nieźle.

A więc z zarobionych 50 000 członkowie mają do dyspozycji 13 350.

Wspólna działalność spółdzielcza

Osoba ma zysk 5000 + VAT. Wpływa on na konto spółdzielni. Spółdzielnia w koszty wpisuje opłaty za lokal, komórkę i Internet, składki. A więc z 5000 odpisujemy 700. Zostaje 4300 co jest zyskiem spółdzielni który niestety trzeba opodatkować. Zostaje 3483. Charakter pracy członków sprawia, że Spóldzielnia podpisuje z nimi umowę o dzieło z 50% kosztem uzyskania przychodu. Ile zostanie do dyspozycji członka? 3152. Od tego należy odjąć koszty życia a więc do dyspozycji osoby pozostanie 1652 PLN.

Żeby tyle miał do dyspozycji po wszystkich opłatach prowadzący D.G. musiałby zarabiać 5390 a nie 5000 brutto.

Jeśli uda sie wliczyć koszty życia w wydatki na cele społeczne spółdzielni wtedy członkowie za zarobione 5000 dostaną do reki umowe opiewajaca na 2268 brutto. Beda musieli od tego odprowadzic podatek i w reku zostanie im po 2052.

Co więcej można to zbić jeszcze bardziej. Jeśli członkowie zdecydowaliby się pracować we wspólnocie spadają koszty prowadzenia działalności gospodarczej (współdzielenie lokalu i dostępu do Internetu, bonusy GSM w taryfie dla firm). Wynajęcie 60 m^2 z dostępem do Internetu to jakieś 2000 PLN. Koszty rozmów też można zbić pewnie i o połowę. Zobaczmy więc co wyjdzie ze zbicia o 50% kosztów prowadzenia działalności? Po wszystkich opłatach mamy w ręku 2309 PLN.

Co można zrobić jeszcze? Zamieszkać we wspólnocie co powinno obniżyć koszty życia też gdzieś o 50%. Wtedy do dyspozycji pozostaje: 2858 PLN.

Szczegóły

Diabeł jak zwykle tkwi w szczegółach. Zysk spółdzielni jest opodatkowany co miesiąc. Co miesiąc trzeba więc generować koszty. A co jak nie każdy członek ma co miesiąc przychód?

Nie wiadomo do jakiego stopnia można koszty życia zakwalifikować na koszty socjalne spółdzielni. Jest podejrzenie, że można to zrobić dopiero po odjęciu podatku i wpłynięciu kwoty na fundusz socjalny spółdzielni.

Also on Fandom

Random wikia