Wikia

Scratchpad

StereoSyn/Studiemiljoe

< StereoSyn

217,666pages on
this wiki
Discuss this page1

Dagsorden til “konference” vedrørende studie-miljø.

Nøgleord

  • Networking:

Vores branche er en hård branche og statestik fortæller os at en hvis procentdel [indfør statestik fra instituttet] af os ikke får arbejde inden for to år efter endt uddannelse og at en større procent-del ender i positioner de strengt taget er overkvalificerede til. Med dette i baghovedet kan det undre at vi, igennem vores studie-tid ikke gør mere for at skabe et stabilt og sikkert netværk blandt de studerende. Dette kunne ellers skabe bedre muligheder for den færdiguddannede lit.vid.

Konkrete forslag:

  • Før en database over afgangne studerende, med et kort cv - og kontaktinformation.

Dette har et tre-dobbelt formål. 1) Gør det muligt for studerende at komme i kontakte med venligsindede personer i erhverslivet 2) gør det muligt for gamle lit.vider at finde en litterært kompetent person med en ønskværdig profil 3) øger følelsen af sammenhold og kontinuitet, også efter studiets ophør. (CB's forslag)

  • Kontinuitet:

Da vores ydre struktur konstant er under forandring, er det vigtigt at vi har en veldefineret indre struktur – for øjeblikket er der stor formel afstand mellem årgangene pga. jævnlige ændringer i studiets struktur. Dette er ikke ligefrem faciliterende for fælleskabet, at vi i stedet for at kunne fokusere på vores studier, guidet af vores ældre medstuderende sikre hænder, er tvunget ud i at bruge store mængder af vores kostbare tid og energi på at studere studie-reformer, eksamensformer og tage hensyn til lektorens rystende hænder i den nye faglige struktur. Alt hvad der kan stabilisere den studerendes oplevelse af studiet som en helhed og skabe den, for kreativ dannelse nødvendige, tryghed bør modtages med åbne arme.

  • Tradition:

Et middel til at etablere en sådan kontunietet er igennem tradition, i midlertidigt er vi som studie betragtet nær totalt traditionsløse. Godt nok holder vi en årlig jule-frokost, en forårsfest, div. årlige seminare og en litteraturfest. Men bortset fra at være en ramme er disse ting indholdsløse drukfester. Desuden benyttes disse tilbud primært af de socialt stærke studerende. Hvis vi skal have etableret en følelse af fællesskab og et solidt netværk. Er det nødvendigt at størstedelen af de studerende deltager i det mindste i nogle af de traditionelle aktiviteter.

Forslag:

  • Etablering af paraply forening til arrangement af fordrag, afholdning af fester og sådan.
  • Ann-Britt (udtalt med samme tryk som Albert) fortæller at der i tidligere tiders tider, dengang hun var litt. stud. eksisterede en "forening" som sørgede for fordrag af interesante personager på studenterhuset. (Ugentligt ell. biugentligt, vist nok)

Around Wikia's network

Random wikia