Fandom

Scratchpad

Syntisäkkirituaali

215,672pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Vanhoillislestadiolaisuudessa on todistetusti ollut henkisen väkivallan lisäksi myös fyysistä väkivaltaa. Tällaista on kertonut muun muassa opettaja Esko Takkula Hannu Karpon ohjelmassa syntisin silmin. Huhu kuitenkin ketoo myös järjestäytyneestä väkivaltarikollisuudesta. Kukaan ei kuitenkaan ole vahvistanut väitteitä julkisesti omalla nimellään. Tässä eräs sitaatti poistetusta viestistä suomi24-keskustelupalstalla:

"Syntisäkki" - salattu väkivalta vl-liikkeessä 25.2.2008 klo 13.40

Palstan nuoremmat lukijat tuskin ovat kuulleetkaan "syntisäkittämisestä", eikä ilmiö ole vanhemmillekaan lukijoille välttämättä tuttu: onhan SRK:n virallinen kanta tähän sama kuin hoitokokouksiinkin eli "niitä ei koskaan tapahtunut, mutta jos kiistätte tämän väitteemme, voimme milloin vain aloittaa ne uudestaan". Muutama vuosikymmen sitten hoitokokousaallon vuosina liikkeessä turvauduttiin henkisen väkivallan ohella myös fyysiseen. "Syntisäkki" oli ehkä brutaalein ylilyönti, johon lukuisat rauhanyhdistykset syyllistyivät. Säkityksessä kyse oli julkisesta ja kollektiivisesta nöyryyttämis- ja pahoinpitelyrangaistuksesta, johon malli haettiin armeijakulttuurista. Syntiin syyllistyneen päälle heitettiin suuri kangas, jonka jälkeen yllätettyä uhria piestiin ohuilla harjanvarsilla kankaan läpi, kunnes tämä "tunnusti" tekonsa. Rangaistusta käytettiin julkisissa tilanteissa, kuten rippileireillä, toisinaan jopa seurojen jälkeen, mikäli pahaa-aavistamaton uhri ei ollut pyytänyt syntejään anteeksi edeltäneessä tapahtumassa.

Tunnen muutamia vanhempia miehiä, jotka ovat päässeet todistamaan tätä rituaalia. Osalle heistä jo touhun näkeminen jätti pysyviä traumoja ja johti yhteisöstä irtaantumiseen. Heiltä olen kuullut kertomuksia säkkirangaistuksien täytäntöönpanoista. Eräässä tapauksessa peiton alle joutui vasta 6-vuotias "epäsiveellisesti käyttäytynyt" poikalapsi, jota piestiin antaumuksella joukon huutaessa mantraa "Syntisäkki! Syntisäkki!" ja juopuessa väkivaltaisesta ilmapiiristä - etenkin naisten väitettiin suorastaan villiintyneen säkkisessioon osallistumisesta -; muutamat jopa potkivat maassa makaavaa myttyä, vaikka virallisten sääntöjen mukaan tällainen oli ehdottomasti kiellettyä. Kun pojan äiti erehtyi tuskissaan huutamaan "Jumalan tähden, lopettakaa!", kenttätuomioistuin totesi tämän syyllistyneen jumalanpilkkaan, ja hänkin sai kankaan niskaansa.

Toinen tapaus Pohjois-Pohjanmaalta: erään perheen 11-vuotias poika oli kokeillut akustista kitaraa koulun musiikkitunnilla. Lopputuloksena oli kiivas säkitys, jonka aikana eräs alueen arvostetuimmista puhujista oli käynyt harjanvarren sijaan aseekseen pesäpallomailan. Vammat selitettiin urheilukentällä tulleiksi, ja käden murtuminenhan oli vain "Jumalan tahto", seurausta käsien käyttämisestä syntisen instrumentin näppäilyyn.

Huhut kertovat myös tapauksesta, jossa eräs perhe joutui "harhaoppisena" vainotuksi seurakunnassa ja tämän seurauksena heidän tyttärensä "säkitettiin" kolmena iltana peräkkäin rippileirillä. Tekoon osallistuivat niin toiset lapset kuin - näin väitetään - leirin ohjaajat. Neljäntenä aamuna uhri löydettiin hirttäytyneenä, jolloin perheelle lähetettiin terveiset: "Ei pitäisi leikkiä hengellään!" (Etenkin lopun lausahdus lienee kuitenkin vain panettelua eikä pitäne paikkaansa. Kyseiseen tapaukseen kuitenkin liittyy monenlaista hämäryyttä, joka on johtanut epäilyihin.)

Nuo asiat ovat vaiettu kuoliaaksi, enkä usko tälläkään palstalla olevan ketään, joka myöntäisi tällaista edes tapahtuneen... Ne harvat, jotka tietävät, pyrkivät luonnollisesti selittämään kaiken valehteluksi ja panetteluksi aivan niin kuin hoitokokoustenkin kohdalla. Sitä paitsi eiväthän säkitysajatukset ole mihinkään kadonneet: erästä vanhempaa vl-tuttavaa lainatakseni "nykynuoret ovat muuttuneet iloisiksi ja maailmallisiksi, poissa on se vakavuus ja surumielinen nöyryys, josta aidon uskovaisen tunnistaa - ehkä annos vanhaa kunnon syntisäkkiä tekisi monelle hyvää!"

Tällaistasia huhuja luonnollisesti pidetään törkeinä panetteluina, mitä ne toivottavasti ovatkin.

Also on Fandom

Random wikia