Fandom

Scratchpad

Teka Stańczyka

215,674pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Teka

Strona tytułowa książkowej wersji "Teki Stańczyka". (link)

Teka Stańczyka - pamflet o charakterze politycznym, drukowany przez Przegląd Polski w 1869. Wydany w Krakowie w 1870. Autorzy "Teki Stańczyka" to: Józef Szujski, Stanisław Tarnowski, Ludwik Wodzicki i Stanisław Koźmian. Składa się z 20 listów, pisanych przez fikcyjne postacie, opowiadających o sprawach aktualnych. Pamflet ten wywołał silną reakcję w środowiskach, które zostały w nim skrytykowane. Miał znaczący oddźwięk społeczny, mimo że jego wartości literackie są niepokaźne.

Historia

W 1869 r. na łamach założonego trzy lata wcześniej miesięcznika Przegląd Polski zaczęły się ukazywać satyryczne listy, składające się na cykl zatytułowany "Teka Stańczyka". Listy utrzymane były stylu korespondencji antycznej, a ich „autorzy” i „adresaci” nosili satyryczne imiona: Brutusik, Sycyniusz - trybun ludowy, Liberiusz Bankrutowicz - kandydat do parlamentu, Sprycimir - dziennikarz, Trwóżnicki - urzędnik bankowy, czy Aldona - kobieta polityczna. Pod owymi pseudonimami ukrywali się Stanisław Koźmian, Stanisław hr. Tarnowski i Józef Szujski. Tak samo łatwo rozszyfrować miejsca akcji: Tygrysów to Lwów, Kraków - Gawronów, Chaopolis - Wiedeń .
Listy miały skrytykować idee powstańcze obecne wciąż w głowach demagogów, ośmieszyć tzw. tromtadrację, polegającą na nieustannym i jałowym celebrowaniu rocznic i obchodów narodowych - przeciwstawiając temu wszystkiemu ideę patriotyzmu rozumnego i odpowiedzialnego. Zdaniem autorów „Teki”, zrywy niepodległościowe wynikały z polskiej skłonności do anarchii. Stało to w opozycji do pozytywistów warszawskiej szkoły historycznej, konserwatyści propagowali bowiem politykę lojalności wobec państw zaborczych (głównie Austrii).

Hasła pokrewne

Linki zewnętrzne

Modernizm (Młoda Polska)
Modernizm
Wypracowanie
Uploadimage

Also on Fandom

Random wikia