Fandom

Scratchpad

Televisio

215,768pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Televisio on vanhoillislestadiolaisuudessa kielletty, koska vanhoillislestadiolaisen opin mukaan uskovaisen (vanhoillislestadiolaisen) elämän tulee erottua selvästi epäuskoisista (liikkeen ulkopuoliset).[1] Televisiokieltoa perustellaan myös ohjelmatarjonnan epäkristillisyydellä.[2] Videoihin suhtaudutaan sallivammin. Niiden sallittavuuteen ei vaikuta se, ovatko ne piirrettyjä, kuvattuja tai itse ostettuja vaan sisältö ratkaisee.[3]

TV-kiellon historia

Television hankinta kiellettiin SRK:n vuosikokouksessa jo vuonna 1963. Päätös juntattiin läpi ilman keskustelua. Jo ennen kokousta oli valmiiksi laadittu lehdistötiedotteet asiasta.[1]SRK:n vuosikokouksen pöytäkirjan mukaan "Jumalan sanan perusteella uskon ja hyvän omantunnon säilyttämiseksi televisio ohjelmineen ei sovi kristittyyn kotiin, josta syystä kristitty ei voi myöskään ammatissaan edistää tällaisten välineitten liiketoimia. - Paikallisten rauhanyhdistysten johtokunnat etsikööt sopivat henkilöt hoitamaan jäseniänsä tässäkin asiassa."

SRK:n vuosikokouksessa 1966 kehotettiin paikallisia rauhanyhdistyksiä erottamaan sekä puhujan tehtävistä että paikallisista luottamus toimista "ne paikalliset rauhanyhdistysten toimihenkilöt, jotka ovat television hankkineet, eivätkä ole puhutteluista huolimatta siitä luopuneet".

Vuonna 1971 SRK:n vuosikokouksessa Ruukissa näistä asioista käytiin pitkä keskustelu, jossa päädyttiin siihen, että television hankkineita on kaikessa rakkaudessa puhuteltava asiasta, kerran tai kahdesti. Sen jälkeen parannukseen taipumattomia tuli pitää "pakanoina ja publikaaneina".

[Vuoden 1976 vuosikokouksessa Sievissä edelliset päätökset vahvistettiin. Silloin päätettiin lisäksi, että "asiasta on niin paljon puhuttu ja kirjoitettu, että tulevaisuudessa uskoa tunnustavat television hankkijat katsotaan uskonsa kieltäneeksi ja heidät välittömästi erotetaan rauhanyhdistyksen jäsenyydestä".

1979 suuressa tv-kokouksessa Oulussa julistettiin, että kaikenlainen liikkuva kuva on syntiä. Uskovainen opettaja ei SRK:n mahtipäätöksellä voinut käyttää videoita hyväkseen opetuksessa. Kokouksessa päätettiin ettei televisio-ohjelmia eikä videoita sovi uskovaisen opettajan eikä kouluttajan sen puoleen kuin muidenkaan ammatti-ihmisten käyttää työssään. Edes kirurgien kouluktuksessa ei sovi hyödyntää videokuvauksen tekniikkaa. Tätä vakuutti kokouksessa lääkärien kouluttaja S.S., sen jälkeen kun hän oli kokouksen alussa puolustanut videon hyväksikäyttöä. Mutta hän tuli toisiin ajatuksiin Heikki Saaren käytettyä jyrähtävän puheenvuoron asiasta. Koulu-Tv-ohjelmat, videoiden käyttö työmaavalvonnassa ja lääkärien koulutuksessa johtaa uskovaisen kadotukseen.

Vuonna 1983 SRK lähetti tätä koulu-TV-päätöstä koskevan peruutuksen kirjelmänä kaikille rauhanyhdistyksille.

SRK:n edesmennyt pääsihteeri Voitto Savela on jäsentänyt vuosikokouksen päätösten sisältävän kahden tason toiminta kehotuksen uskovaisille. Ensinnäkin ry:n johtokuntien tulee huolehtia tv-asian hengellisestä hoitamisesta. Ja toiseksi niiden tulee hoitaa asianomaisen henkilön asia myös jäsenyyden kannalta. Toisin sanoen asian hengellinen puoli on tottelemattomuuden kautta epäuskoiseksi joutuminen, minkä rauhanyhdistyksen johtokunta toteaa. Ja jäsen asia on se, että tv:n hankkinut luonnollisesti menettää tämän ylitsekäymisen ja neuvon ja nuhteiden sanojen ylönkatsomisen tähden välittömästi jäsenyyden Rauhanyhdistyksessä.[4]

Lähteet

  1. http://www.opinto.net/uskonto/timomuola/herlesta.html
  2. http://lestadiolaisuus.info/kirkko/
  3. http://lestadiolaisuus.info/kulttuuri/
  4. Lohi, Tuomas: Haapajärven lestadiolaisuuden vaiheet 1863 - 1999. Oulun yliopisto 2000. , progradututkielma (ehkä periaatteessa voisi olla, muttei ole)

Aiheesta muualla

Also on Fandom

Random wikia