Fandom

Scratchpad

Veikko Tiitto

215,990pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Veikko Tapani Tiitto (s. 7. heinäkuuta 1955, Oulu) on suomalainen kevyen musiikin tuntija.

Tiitto on muun muassa kirjoittanut Populaarimusiikin Museon sivulle (www.pomus.net / tekijät). Henkilögalleriaan useiden musiikin vaikuttajien esittelyn (mm. Irwin Goodman, Martti Innanen, Seppo Rannikko, Jarno Sarjanen, Arvi Hänninen, Paavo Raivonen, Tapio Heinonen, Aapo Similä, Seppo Hanski, Viktor Klimenko, Vexi Salmi ja Oskari Nyström). Vuonna 2003 Tiitto siirsi harrastuksensa omille kotisivuilleen internetissä. Sieltä löytyy hänen kokoamansa yli kahdeksankymmenen kotimaisen artistin diskografiat sekä lukuisia musiikkiaiheisia linkkejä. Varsinainen aktiiviura kirjoittajana aukeni Irwin Goodman Klubi Irwin Goodman ry:n myötä. Klubin julkaisemassa Ari Lahden toimittamassa kirjassa Vuosikertakirja 1 - Irwin (Toinen, laajennettu painos, 2006) on mukana Veikko Tiiton musiikkiaiheisia kirjoituksia sekä hänen laatimansa Irwin Goodmanin täydellinen diskografia. Vuonna 2007 ilmestyi Pop-lehden julkaisemana hänen ensimmäinen oma julkaisunsa, Veikko Lavin koko tuotannon käsittävä kirjallinen dokumentti Veikko Lavi Diskografia 1951-2006. Muita Tiitolle läheisiä artisteja tutkimuskohteina jo mainittujen Irwin Goodmanin ja Veikko Lavin ohella ovat muun muassa Tapio Rautavaara ja Jamppa Tuominen.

Lehtien yleisönosastoilla Tiitto on vuosina 2003-2004 ottanut kantaa muun muassa äänilevyjen hinnoitteluun, piratismiin ja näiden ilmiöiden keskinäiseen vuorovaikutukseen.

Julkaisut

  • Vuosikertakirja 1 - Irwin (toimittaja Ari Lahti, diskografia Veikko Tiitto, Valkeakoski Media 2006, toinen, laajennettu painos)
  • Veikko Lavi - Diskografia 1951-2006 (Pop-lehti, 2007)
  • Jamppa Tuominen - Aamu toi, ilta vei - Laulajan tarina (yhdessä Petri Tuunaisen kanssa, Minerva kustannus, 2008)
  • Korpraalin sota - Turo Tuomisen vaimolleen Sylville lähettämät kirjeet ja muuta postia sotavuosilta 1939 - 1944 (toimitus, Pirjo Kanniainen & Annette Soronen, 2011)

Aiheesta muualla

Luokka:Suomalaiset henkilöt

Also on Fandom

Random wikia