FANDOM

Translation : Fish Market Place in Mechelen

De Vismarkt in Mechelen is een klein langwerpig plein, gelegen aan de Dijle, met enkele viswinkels en vooral veel restaurants en cafés.

Geschiedenis

Oorspronkelijk lag de vismarkt op de IJzerenleen. De geuroverlast stoorde er talloze inwoners, waaronder Margareta van Oostenrijk. Een verhuis werd door tegenstanders nog verhinderd tot na de dood van Margareta. In de tot dan geheel aan weerszijden bebouwde Nauwstraat werd een deel van de huizenrij tegen de Dijle afgebroken en de vishandel werd vanaf 1531 op de vrijgemaakte locatie gehouden.

In 1613 werden er overdekte galerijen gebouwd, geschraagd door houten kolommen. Deze overdekte markt werd in 1953 afgebroken voor de aanleg van een parking. Nog enige decennia was er een concentratie van viswinkels, waarvan inmiddels meerdere verdwenen.

Nu

In de late uurtjes valt er op de Mechelse Vismarkt en in de aangrenzende Nauwstraat vaak meer te beleven dan op de Grote Markt.

Aangemeerd tegen de Vismarkt lag het bootrestaurant "Karimata", die in 2007 verlegd is naar de Keerdok.

De Vismarkt is al jaren lang de thuisbasis voor de Dijlefeesten. Deze organisatie werd, in de jaren '70 van de 20e eeuw, opgestart door de lokale cafébazen van de Vismarkt en werd onlangs geïntegreerd in het stadsfestival Maanrock. Vooral lokale muziekgroepen kunnen op de Dijlefeesten van jetje geven. Na een dip in de jaren '90 zijn de Dijlefeesten opnieuw levendiger dan ooit.

Horecazaken op de Vismarkt / Nauwstraat

  • 't Ankertje aan de Dijle
  • Bar Popular
  • Den Akker
  • De Cirque
  • Den Stillen Genieter
  • De Gouden Vis
  • Fanterlok
  • Hotel Vé
  • Mille
  • Ronda

Verdwenen horecazaken

  • 't Stamenee - Bull's Club - King's Club - De Muze
  • De Verloren Zoon - Psychedelic
  • Babbits - '56 - (originele) Vé - De Veldjager

Allerlei

Op 30 maart 2012 vierde Studio Brussel zijn 29ste verjaardag op de Vismarkt.

Externe Links

Filmlink

1
Mechelse maatjes01:50

Mechelse maatjes

Maatjes op de Mechelse vismarkt
2
Studio Mechelen Kraantje Pappie - Waar is Kraan? (live)03:40

Studio Mechelen Kraantje Pappie - Waar is Kraan? (live)

StuBru@Vismarkt2012

Translation