Fandom

Scratchpad

Wiki-poradnik Stanford University

215,902pages on
this wiki
Add New Page
Discuss this page0 Share

Uczelnia

Zalozony w 1891r. Stanford miesci sie w samym centrum Silicon Valley (Doliny Krzemowej) ktora zreszta powstala w duzej mierze dzieki Stanford i absolwentom uczelni. Stanford University jest jedna z czolowych uczelni na swiecie, w szczegolnosci wyrozniajac sie w takich dziedzinach jak informatyka, biotechnologia, inzynieria, ekonomia, studia MBA, management science &engineering (MS&E) i wiele innych. Uczelnia liczy ok. 6,800 studentow BA/BSc oraz ok. 8000 graduate students.

Jeden z najpiekniejszych kampusow na swiecie oraz najwiekszy kampus w USA (poruszanie sie bez roweru zajmuje nieco czasu), okolice Palo Alto oraz Silicon Valley tworza unikalny klimat do nauki. Przy czym Palo Alto jest wiodacym miastem swiata jezeli obliczamy %populacji z wyzszym wyksztalceniem. Zycie bez pospiechu (oczywiscie poza nauka), w atmosferze prawdziwie akademickiej oraz pro-rozwojowej (mam tutaj na mysli brak hierarchii na uczelni - studenci i profesorzy sa z soba na 'ty', maja wsparcie prof. i uczelni itd.. - kontakt kazdego studenta, niezaleznie od kierunku, z przedsiebiorczoscia, technologia, oraz informatyka gdzie Stanford wiedzie prym), nastawienie na sport, oraz piekna Kalifornijska pogoda czynia ze studiow na Stanford naprawde niezwykle przezycie [1]

Stanford jest drugim najbogatszym uniwersytetem na swiecie (liczac 'endowment size'). Zasoby Stanford sa ogromne - praktycznie niczego studentowi nie brakuje. Laboratoria, sale wykladowe, 8 bibliotek (w tym Hoover Institution z najwiekszymi zasobami historii Polski i Europy Wschodniej poza naszymi granicami), wireless broadband dostepny na calym kampusie. Do tego wspaniale obiekty sportowe (jakich nie ma zaden kraj w Europie Wschodniej). Studenci BA/BSc jezeli nie mieszkaja w akademikach maja mozliwosc mieszkania w studenckich "domach": co-ed houses lub fraternities/sororities ktore sa w duzej czesci zarzadzane przez studentow. Profesorzy sa, coz, swietni pomocni i imponuja. Sa pozytywnie nastawieni aby uczyc i pomagac studentom, nie wspominajac o tym, ze mozna nie tylko uczyc sie od laureatow nagrody Nobla ale nawet jak sie zdarzy okazja wspolnie zjesc z nimi obiad/kolacje (!) - profesorzy chetnie poznaja swoich studentow.

Na Stanford znajduje sie pierwszy park technologiczny na swiecie (jezeli nie najwiekszy obecnie) Stanford Research Park. Firmy ktore powstaly na Stanford sa niezliczone, a najwieksze z nich to Hewlett-Packard (HP wraz z Stanford zapoczatkowal Silicon Valley), Cisco, Yahoo, SUN Microsystems oraz Google!

Minusy studiowania na Stanford: zderzenie z kultura amerykanska dla niektorych nie jest latwe (chociaz Kalifornijczycy sa na luzie w porownaniu do Wschodniego wybrzeza), brak samochodu utrudnia zycie (wszedzie daleko).

Aplikowanie: wskazowki!

Bardzo wazne (najistotniejsze) jest, aby aplikowac z bardzo solidnymi rekomendacjami (tak samo na kierunki MA/MSc/MBA) od profesorow, oraz od przelozonych z pracy jezeli istnieje taki wymog na dany kierunek. Aplikacje nie moga zawieraz zadnych bledow, oraz musza w pelni pokazac wasza osobowosc, zainteresowania, osiagniecia w nauce oraz poza nauka, ambicje, i chec pracy. Aplikanci powinni rowniez wykazac znajomosc Stanford/kultury uczelni przynajmniej z informacji na internecie (n.p. podkreslenie kursow ktore chce sie wziac na Stanford, lub tez profesorow z ktorymi chcialoby sie wspolpracowac zwraca uwage na aplikanta).

Kazdy kto sklada na kierunki powiazane z naukami scislymi oraz przedsiebiorczoscia powinien podkreslac chec wykorzystania wiedzy i doswiadczen zdobytych na Stanford do pozniejszego zakladania firm, kreowania produktow, innowacji itp...

Aplikanci na kierunki techniczne oraz majacy ogromny zapal do 'entrepreneurship' - nie ma lepszej uczelni pod wzgledem zaspakajania i rozwoju takich wlasnie studentow (i w tej jednej kwestii nie ma co byc skromnym)

Wieksze szanse przyjecia na uczelnie dla Polakow od 2007r.

Stanford jest uczelnia "need-aware" dla miedzynarodowych aplikantow ("need-blind" dla obywateli USA, wiecej na ten temat na stronie[2]) - przyjmuje niezaleznie od potrzeb finansowych, chociaz jest to o wiele trudniejsze w stosunku do miedzynarodowych studentow.

Czesto studenci MA/MSc (PhD sa prawie zawsze fundowani) moga pracowac jako TA (teaching assistant) lub RA (research assistant) – aplikowac/zaznaczyc ta opcje mozna po przyjeciu na studia przez Stanford – praca TA/RA pokrywa w 100% czynsz oraz koszty mieszkania.

Warto wspomniec o Stanford Challenge - ‘International Initiative’ – uniwersytet planuje zebrac pokazna sume $4.3miliarda[3] aby zwiekszyc odsetek miedzynarodowych studentow na poziomie undergraduate oraz graduate, jak tez zwiekszyc pomoc finansowa (financial aid) dla tych studentow oraz liczbe ‘fellowships’ organizowanych w ciagu roku i podczas lata.

Studenci z Polski powinni miec teraz wieksze szanse na dostanie stypendiow na Stanford. Zwiekszy sie liczba programow interdyscyplinarnych, glownie tych nastawionych na policymaking przy Freeman Spogli Insitute oraz w naukach scislych (biologia-chemia-inzynieria-IT) w ramach ‘International Initiative.’

Zwiazki Stanford z Polska

Byly Prezydent USA Herbert Hoover, absolwent Stanford, byl bliskim przyjacielem I. Paderewskiego oraz J. Pilsudskiego. Po 1919r. zorganizowal jedna z najwiekszych pomocy (programow zywnosciowych oraz odbudowy Polski) w historii USA.

W Hoover Institute znajduja sie najwieksze zbiory historii Polski (oficjalnych dokumentow) poza granicami RP.

Also on Fandom

Random wikia